Natuurmonumenten neemt maandag de boot uit de vaart waarop veel bekende Nederlanders dit jaar campagne hebben gevoerd tegen de aanleg van een ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer. De blijdschap bij de organisatie was groot toen enkele weken geleden bleek dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weg niet meer ziet zitten. Nu is het kabinet aan zet. ,,Het is belangrijk dat het kabinet een besluit neemt. Dan is het echt zeker'', stelt Gradus Lemmen, de beheerder van het gebied voor Natuurmonumenten.
De organisatie gaf in april het startsein voor de campagne. Acteur Eric van der Donk, bekend van de tv-serie Oud Geld, nam in de gedaante van natuurbeschermer van het eerste uur Jac. P. Thysse de boot in gebruik. In zijn kielzog volgden vele bekende en minder bekende Nederlanders, zoals Wim de Bie, de actrices uit de serie Gooische Vrouwen en Jan des Bouvrie.
Het Ervaartuig, zoals Natuurmonumenten de boot doopte, is volgens Lemmen voor 60 tot 70 procent bezet geweest, tot eind juni toen volgens de plannen het kabinet de knoop moest doorhakken. De kabinetscrisis gooide roet in het eten.
,,De kracht van het Naardermeer is dat het een bijzondere oase is temidden van de hectiek van stedelijk gebied. Hoe kan je daar beter de aandacht op vestigen dan door bekende Nederlanders dat te laten ervaren en verslag te laten van de sterke kant van het gebied.'' Veel gasten brachten een nachtje door op de boot.
Verkeerminister Karla Peijs is ook meermalen uitgenodigd. ,,Zij is er alleen een keertje langs gevaren, maar nooit op de boot geweest'', aldus Lemmen. Peijs gold lange tijd als voorstander van de tunnelweg. Zij zag de weg als oplossing voor de files tussen Almere en Amsterdam. Het alternatief van de verbreding van bestaande wegen, in combinatie met een gedeeltelijke overkapping van de A9 door Amsterdam Zuid-Oost zou te duur zijn en veel te veel overlast voor het verkeer geven. Voor de radiomicrofoon noemde ze in juli de A9 echter een serieuze optie, omdat er dan niet in het natuurgebied van het Naardermeer gebouwd zou hoeven worden.
Onder druk van de Kamer beloofde Peijs vorige week dat het kabinet vrijdag met een standpunt komt. Volgens collega Pieter Winsemius (VROM) is de bereidheid er om knopen door te hakken en de zaak niet door te schuiven naar het volgende kabinet. Natuurmonumenten zet in op verbreding/overkapping van de A9, ,,de enige optie waar draagvlak voor is'', aldus Lemmen.
De natuurorganisatie wijst de kritiek van werkgeversorganisatie VNO-NCW West op haar campagne af. Natuurmonumenten zou BN'ers als de Gooische Vrouwen hebben ingezet, die geen enkel benul van ze zaak hadden. ,,Zij meldden zichzelf en zij waren erg goed op de hoogte van de argumenten'', is het weerwoord van Lemmen tegen de kritiek.
Ook zijn directeur Jan Jaap de Graeff is het er niet mee eens dat Natuurmonumenten een emotiecampagne heeft gevoerd. ,,Een emotiecampagne suggereert een versimpeling van de werkelijkheid. Natuur en landschap houden emotie in. Wij hebben gewettigde emotie opgeroepen. Daar is niks mis mee.'' Volgens De Graeff is de campagne ook gevoerd op inhoudelijke argumenten. ,,En wat betreft de BN'ers: of je het leuk vindt of niet, op tal van maatschappelijke terreinen bemoeien mensen uit de showbusiness zich met het maatschappelijke debat. Dat is een fact of life.''
Het Ervaartuig, dat officieel de Flark heet, verdwijnt uit het Naardermeer, maar blijft in de regio, aldus Lemmen. Hij is door de eigenaar Prins Homeships, waarvan Natuurmonumenten de boot had gehuurd, verkocht als woonboot aan een particulier.