Campagne Wakker Dier tegen kalfsvlees
• 25-09-2008
• leestijd 1 minuten
Na campagnes tegen het castreren van biggen en het houden van kippen in de legbatterij, richt Wakker Dier zich nu op het kalfsvlees.
Om blank kalfsvlees te krijgen, worden kalfjes in de bio-industrie ziek gemaakt met bloedarmoede, is de boodschap van de dierenwelzijnsorganisatie. ,,Nederland is de grootste exporteur ter wereld van blank kalfsvlees. In Nederland wordt het veel in restaurants gegeten en in toenemende mate ook in supermarkten verkocht.
De consumptie stijgt al jaren'', licht Sjoerd van de Wouw (Wakker Dier) de actie toe. Hij heeft becijferd dat hiervoor jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes in Nederland worden vetgemest, waarvan driekwart bloedarmoede heeft. ,,Omdat er in Nederland niet genoeg kalfjes worden geboren, worden 600.000 pasgeboren kalfjes geïmporteerd. De laatste jaren komen die steeds vaker uit verder gelegen landen als Polen en Litouwen.''
Wakker Dier haakt in op signalen uit Engeland dat vanwege dierenleed de kalverexport naar Nederland wil stoppen. ,,Deze dieren worden in standaardhokken gehouden; de eerste acht weken alleen, daarna worden ze in krappe groepshokken zonder stro, staand in hun eigen stront in vier maanden vetgemest. Een dieet met kunstmelk zorgt voor bloedarmoede en kleurt het vlees blank.''
Volgens Sjoerd van der Wouw (Wakker Dier) hebben de radiocampagnes met dit soort boodschappen effect. Supermarkten besloten eerder geen eieren meer te verkopen van kippen uit de legbatterij en ze willen in 2009 ook geen varkensvlees meer van biggen die zonder verdoving zijn gecastreerd. Van der Wouw hoopt dat deze campagne eveneens aanslaat en ,,een miljoen kalfjes worden verlost van bloedarmoede''.
Bron: ANP