Vandaag heeft de Statiegeld Alliantie de campagne 'Yes We Can' gelanceerd onder hashtag
#StatiegeldYesWeCan. Samen met gemeenten, organisaties en bedrijven wil de alliantie de politici aanmoedigen om nu door te pakken en snel te besluiten voor het invoeren van statiegeld op blikjes.
Bij de politici in de Tweede Kamer en het kabinet is veel goede wil om, na de plastic flesjes, ook statiegeld op blikjes in te voeren, maar dat beslismoment staat pas gepland voor het najaar 2021. En het doel van deze campagne is deze beslissing te versnellen en in deze regeerperiode laten vallen.
Statiegeld op blikjesDe tellingen door Rijkswaterstaat tonen nu al dat het aantal blikjes in de natuur niet daalt, maar sterk stijgt met 19 procent. En uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat een overgrote meerderheid van de Nederlanders wil dat er statiegeld op blikjes komt. Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven verklaarde in het Algemeen Dagblad van 11 november dat om die reden overwogen kan worden om de beslissing begin 2021 te nemen!
Een vergelijkbare vervroeging van het besluit gebeurde in april ook voor statiegeld op kleine plastic flessen. De Statiegeld Alliantie en alle aangesloten partners vragen dat het kabinet dit nu ook voor de blikjes doet.
Meer dan 150 bedrijven hebben zich aangesloten bij de campagne: van Musea, Waterschappen, supermarkten tot banken en de tweets met de #StatiegeldYesWeCan worden gedeeld op Twitter.
Lees meer over de campagne:
Statiegeld voor blikjes, Yes We CanHieronder een kleine selectie: