Campagne 'FSC, natuurlijk' van start
• 21-04-2008
• leestijd 2 minuten
Onder het motto 'FSC, natuurlijk' is deze maand de nieuwe publiekscampagne van FSC Nederland van start gegaan. Doel van de campagne is om de naamsbekendheid en het marktaandeel van FSC-producten in Nederland verder te vergroten. In 1999 was het Wereld Natuur Fonds één van de oprichters van FSC Nederland. Het WNF draagt de campagne 'FSC, natuurlijk' een warm hart toe.
FSC (Forest Stewardship Council) is een internationale organisatie ter bevordering van verantwoord bosbeheer. Het onafhankelijke keurmerk geeft de zekerheid dat hout- en papierproducten afkomstig zijn uit verantwoord beheerde bossen. De werkwijze garandeert dat aandacht is voor ecologische, sociale én economische aspecten van bosheer.
Tegenwoordig zijn er veel verschillende FSC-producten verkrijgbaar. Bijvoorbeeld tuinmeubilair, timmerpanelen, damwanden, kozijnen en deuren, speelgoed of enveloppen en andere papieren kantoorartikelen. Zelfs de Nederlandse vertaling van het laatste boek van Harry Potter – Harry Potter en de Relieken van de Dood – werd gedrukt op FSC-papier.
Uit onderzoek van FSC Nederland blijkt dat 67 procent van de consumenten het FSC-keurmerk kent. Van al het hout dat op de Nederlandse markt verkrijgbaar is, komt 17 procent uit duurzaam beheerde FSC-bossen. In 1999 was dat nog 4 procent.
In minder dan tien jaar tijd heeft FSC Nederland veel vooruitgang geboekt. Maar het kan beter. FSC streeft ernaar om het marktaandeel FSC-hout in Nederland in 2008 te verhogen tot 25 procent.
Het FSC-convenant is een van de beproefde instrumenten van FSC Nederland om de vraag naar verantwoord hout zichtbaar te maken en te vergroten. In het convenant worden concrete afspraken vastgelegd over het gebruik van FSC-hout en -papier. Convenanten zijn een krachtig signaal voor goed bosbeheer en dus tegen het gebruik van fout hout.
Het WNF is partner in twee grote projecten van FSC Nederland die als doel hebben om de vraag naar FSC-hout te bundelen en om boseigenaren zo te stimuleren tot certificering:
- De Amazone Campagne is gericht op gemeenten en waterschappen. Twintig gemeenten en waterschappen werden in het kader van deze campagne al partner van FSC. Daarnaast zijn ook 4 dierentuinen bij de campagne betrokken. (Artis, Apenheul, Burgers' Zoo en DierenPark Amersfoort)
- De campagne Bouwen en Borneo richt zich op woningcorporaties. Het totaal aantal aangesloten corporaties is inmiddels 45. Zij bouwen de komende jaren ruim 119.000 woningen met FSC-hout.