Brussel wil schonere brandstof
• 31-01-2007
• leestijd 1 minuten
© klimaatverandering broeikaseffect 350x230
Benzine, diesel en lpg moeten minder broeikasgas CO2 veroorzaken. Daartoe komt er onder meer een nieuwe brandstof met maximaal 10 procent ethanol ('E10').
Dat heeft de Europese Commissie woensdag voorgesteld aan de EU-landen en het Europees Parlement. Oliemaatschappijen moeten de CO2-uitstoot bij productie en verbruik van de brandstoffen tussen 2010 en 2020 met 10 procent per jaar verminderen.
Dat bespaart 500 miljoen ton CO2 per jaar in 2020: evenveel als de hele uitstoot van Spanje en Zweden samen. ,,Dit is een van de belangrijkste maatregelen in de strijd tegen klimaatverandering'', zei Europees Commissaris Stavros Dimas (Milieu). ,,Het onderstreept Europa's overgang naar een lage-CO2 economie. Die is essentieel als we de klimaatverandering niet gevaarlijk groot willen laten worden.''
Commissarissen werken nog aan een aanvullend voorstel om de eisen aan automotoren te verscherpen, zodat ze minder CO2 uitstoten. De Duitse EU-commissaris voor industrie, de Duitse regering en de autoindustrie willen echter strenge verplichtingen verhinderen.
Tankstations gaan de nieuwe brandstoffen met 10 procent ethanol apart aangeven bij de pompen. De stations moeten dan wel speciale afzuigers plaatsen tegen de ethanoldampen, die een voortijdige dood kunnen veroorzaken bij mensen die last hebben van hun hart of luchtwegen.
Het voorstel behelst tegelijk dat diesel in 2009 flink minder zwavel bevat. Dieselmotoren zouden daardoor veel minder kleine stofdeeltjes uitstoten. Deze deeltjes zijn erg schadelijk voor de gezondheid. Ze zorgen voor tienduizenden voortijdige sterftes per jaar in de Europese Unie, vooral van astmapatiënten.
Bron:ANP