Brussel wil meer koolzaad en bieten
• 08-02-2006
• leestijd 2 minuten
Koolzaad en suikerbieten gaan het Europese landschap beheersen, als het tenminste aan de Europese Commissie ligt. De gewassen zijn ideaal om energie mee op te wekken of te vermengen in diesel.
,,Zelden was er een beter moment voor zulke biobrandstoffen'', zei Mariann Fischer Boel, Europees Commissaris voor Landbouw, toen ze woensdag in Brussel een Europese strategie voor biobrandstoffen presenteerde. ,,De olieprijs is exorbitant hoog. Het broeikaseffect daagt ons uit en de ophef over Russisch gas toont hoe belangrijk het is dat Europa zelf energie opwekt''.
De meeste EU-landen mengen al koolzaadolie in de diesel. Maar dat gebeurt nog te weinig, vindt Fischer Boel. In 2005 was het marktaandeel van biobrandstoffen 1,4 procent, terwijl ze 2 procent als doel had gesteld. ,,We zijn nog ver van het doel voor 2010: 5,75 procent. Als ongeduldig persoon mag het van mij veel sneller gaan.''
Brussel komt daarom later met plannen om de teelt en het onderzoek te steunen. Ook wordt mogelijk de norm voor het bijmengen van koolzaad in diesel verhoogd.
De teelt van gewassen voor biobrandstof vereist tientallen miljoenen hectares. Voor ethanol (uit suiker) is in 2010 al 17,5 miljoen van de huidige 96 miljoen hectare suikerbieten vereist. Dat lijkt onhaalbaar, erkent Fischer Boel. ,,In theorie zou de Europese Unie zichzelf moeten voorzien, maar ik zie dat niet als doel. Invoer kan interessant zijn'', zei de Deense commissaris. Haar collega voor Ontwikkelingshulp, de Belg Louis Michel, ziet grote kansen voor bepaalde arme landen. Brussel denkt daarom aan gunstiger invoertarieven op grondstoffen voor biobrandstoffen.
Vooral Brazilië is een grote leverancier van ethanol. In het land rijden al veel auto's op het suikergoedje.
De Europese milieuorganisaties, waaronder stichting Natuur en Milieu, zijn niet geheel enthousiast. Ze willen duidelijke voorwaarden aan biobrandstoffen. ,,Voor de productie van bijvoorbeeld koolzaadolie is zoveel kunstmest en olie nodig, dat het klimaat er weinig mee opschiet'', aldus een verklaring.
Het Wereld Natuur Fonds vraagt Brussel om verplichte certificaten voor echt milieuvriendelijke biobrandstof. De certificaten moeten dan gebaseerd zijn op het terugdringen van het broeikaseffect.
De VVD-Europarlementslid Jan Mulder is sterk voorstander van verplichte bijmenging van koolzaad in diesel. ,,Dat garandeert beter de voortgang die we zo hard nodig hebben dan het nogal losse doel dat we nu hebben'', aldus Mulder.
Bron: ANP