Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Brussel stelt grenzen aan uitstoot auto's

  •  
07-02-2007
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_123909.jpg
De Europese Commissie wil wettelijke grenzen stellen aan de toegelaten uitstoot van het broeikasgas kooldioxide (CO2) door nieuwe auto's. Die grens wordt gelegd op 120 gram per gereden kilometer in 2012. Dat is een vermindering met 25 procent ten opzichte van het huidige niveau.
Dat heeft de Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, woensdag bekendgemaakt. Zowel het Europees Parlement als de 27 lidstaten van de EU moeten nog instemmen met de plannen.
Het besluit van de commissie moest enige weken worden uitgesteld omdat de leden het niet eens konden worden. Ook was er weerstand van de Duitse regering en van de automobielindustrie in Duitsland, Frankrijk en Italië.
Uiteindelijk werd het compromis bereikt waarin de eis voor de autoindustrie is om de uitstoot terug te brengen tot 130 gram per kilometer. Daarna moet er nog 10 gram af, te behalen via betere autobanden, biobrandstoffen, een zuiniger airconditioning en een zuiniger rijstijl van de automobilist.
Commissievoorzitter José Manuel Barroso noemde de plannen de meest ambitieuze ooit in de richting van een economie die weinig kooldioxide uitstoot. ,,Dit is het concrete bewijs van EU-leiderschap op dit gebied.'' Barroso ziet enorme mogelijkheden voor de Europese autoindustrie. Als die voorop loopt met nieuwe zuinige technologie worden Europese auto's concurrender op de wereldmarkt, is de gedachte.
Günter Verheugen, eurocommissaris voor industrie, hechtte aan de invoering van biobrandstoffen omdat die al vanaf 2012 voor het gehele Europese wagenpark profijtelijk zijn. Bovendien ligt de druk dan niet meer alleen op de autofabrikanten. De eisen voor auto's gelden vanaf 2012, maar alleen voor nieuwe auto's. De vernieuwing van het wagenpark duurt gemiddeld twaalf jaar.
Transport over de weg is verantwoordelijk voor een vijfde van de totale uitstoot van CO2 in de EU. Passagiersauto's alleen al zijn verantwoordelijk voor 12 procent van de totale uitstoot. Zuiniger motoren hebben het effect van grotere auto's en meer verkeer op de weg niet opgeheven. De uitstoot van broeikasgassen liep tussen 1990 en 2004 in de EU terug met 5 procent, maar de uitstoot als gevolg van wegverkeer steeg met 26 procent.
Vrijwillige afspraken met de industrie hebben de afgelopen jaren te weinig opgeleverd. De uitstoot van nieuwe auto's liep tussen 1995 en 2004 terug van 186 gram per kilometer naar 163 gram.
Bron: ANP

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor