Auto's van Duitse fabrikanten zijn onzuiniger en vervuilender geworden. De Europese Unie moet daarom zo snel mogelijk de Duitse auto-industrie op het matje roepen. Dat stelt Stichting Natuur en Milieu in reactie op een onderzoek naar de klimaatprestaties van Europese autoproducenten. 'Brussel laat tot nu toe haar oren te veel hangen naar de belangen van de Duitse auto-industrie', stelt Mirjam de Rijk, algemeen directeur van Stichting Natuur en Milieu.
Van de belangrijkste autoproducerende landen in Europa lieten de Franse en Italiaanse fabrikanten hun emissies met gemiddeld 1,6% dalen. Zij zitten met een gemiddelde van net boven de 140 gram CO2 per kilometer goed op koers. Dit in tegenstelling tot fabrikanten uit Duitsland, die het zelfs voor elkaar kregen om de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw verkochte auto's te laten stijgen. Dat blijkt uit een studie van Transport & Environment (T&E), de Europese koepelorganisatie voor verkeer en milieu waar Stichting Natuur en Milieu prominent lid van is.
De twee grootste Duitse fabrikanten DaimlerChrysler en Volkswagen lieten hun gemiddelde CO2-uitstoot met respectievelijk 2.8% en 0.9% stijgen. De gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte auto's van Daimler ligt nu op 188 gram CO2 per kilometer, bij Volkswagen is dat 166 gram. De Duitse fabrikant BMW laat wel een reductie zien van 2,5%, maar zit daarmee nog steeds op een gemiddelde uitstoot van 184 gram per kilometer. De cijfers zijn gebaseerd op Europese verkoopcijfers over 2006, en afkomstig van officiële data van de Europese Unie. Alleen fabrikanten die in 2006 meer dan 200.000 voertuigen in Europa verkochten zijn meegenomen.
Mirjam de Rijk: 'Het klimaat vraagt om zuinige auto's. Er is nu meer dan ooit strenge regelgeving met duidelijke lange termijn doelen nodig'.
De EU komt binnenkort met wetgeving voor scherpere CO2-normen voor auto's. De Duitse autolobby probeert de Europese CO2-doelen te verwateren door voor zwaardere auto's een hogere CO2-uitstoot toe te staan. De Duitse groepen Daimler en Volkswagen maakten in 2006 auto's die gemiddeld respectievelijk 62 kg en 16 kg zwaarder zijn dan het jaar ervoor. De CO2-uitstoot van deze fabrikanten is daarmee ook omhoog gegaan.
Natuur en Milieu is er tegen dat auto's ingedeeld worden naar gewicht, waarbij zwaardere auto's meer CO2 uit mogen stoten. Hiermee staat immers een premie op het zwaarder maken van auto's. Beter is het dat de oppervlakte de klassenindeling bepaalt. Dit stimuleert autoproducenten wel tot het maken van zuinigere auto's.