Brug in centrum Utrecht zinloos verpakt
• 22-06-2005
• leestijd 2 minuten
Onder het motto 'Zinloos verpakt' is Jongeren Milieu Actief (JMA) zojuist begonnen met het inpakken van een brug, lantaarnpalen, prullenbakken, bankjes en fietsen aan de Oude Gracht in Utrecht. De actie vormt de aftrap van een campagne gericht op overbodige en milieuverspillende verpakkingen; De MissKoop-verkiezing 2005. Winkelend publiek kan de actie ondersteunen door zich te laten fotograferen met het onderschrift 'Ik laat me niet inpakken'.
'Veel van die verpakkingen zijn onzinnig,' zegt Linda IJmker van JMA, de jongerenorganisatie van Milieudefensie. 'Ze leveren een gigantische afvalberg op en zijn een verspilling van grondstoffen en energie. Over hergebruik wordt vaak niet nagedacht, als het er maar flitsend uitziet. Een gemiste kans voor het milieu,' aldus IJmker. MissKoop, aartsvijand van JMA, laat zich wél inpakken; ze geniet van het kopen van leuke hebbedingetjes met grote verpakkingen en kickt op wegwerp. Het resultaat: het kopen van overbodige producten met bergen 'hip' verpakkingsmateriaal.
Wat
: Jongeren Milieu Actief pakt delen van de Oude Gracht in en lanceert MissKoop-Verkiezing
Waar
: De brug over de Oude Gracht ter hoogte van de Zakkendragersteeg in Utrecht
Wanneer
: Woensdag 22 juni 2005 van 14.00 tot 17.00 uur
MissKoop-Verkiezing
Met deze actie start de campagne waarin de MissKoop-verkiezing van het product met de meest overbodige verpakking centraal staat. Tot en met 31 september kan iedereen via
www.misskoop.nl
producten nomineren en stemmen op het meest overbodig verpakte product. Grote kanshebbers zijn onder andere de eenmalig te gebruiken 1,5 liter PET-fles, aanstekers in blisterverpakkingen (10 keer zo groot als de aanstekers zelf!) of koekjes in drie lagen plastic, folie en karton.
JMA wil jongeren laten nadenken over de zin en onzin van verpakkingen en roept producenten op tot het maken van milieuvriendelijkere verpakkingen. Tijdens zomerfestivals en acties verzamelt JMA zogenaamde fotostemmen waarop mensen aangeven dat zij zich niet laten inpakken en zetten de winnaar van de MissKoop-verkiezing op prikkelende wijze aan om verpakkingen milieuvriendelijker te maken. MissKoop prijkt in haar eigen campagne op posters en kaarten en verleidt jongeren tot een bezoekje aan haar site
www.MissKoop.nl
, waar ze al haar aanwinsten tentoonstelt.
Jongeren Milieu Actief JMA is een vereniging voor en door jongeren tussen de 12 en 28 jaar die zich inzet voor een beter milieu. Zij laat zien hoe makkelijk het is om hier zelf iets mee te doen; Right here, Right now. JMA is de jongerenorganisatie van Milieudefensie.