Langs de A50 bij knooppunt Valburg zijn deze week naald- en loofbomen geplant, zodat daar voor het eerst in Nederland gemeten kan worden hoeveel fijnstof bomen eigenlijk opvangen. Welke stoffen het best kunnen worden afgevangen hangt af van de soort boom en de bladersoort. Henk Swaagstra van ES Consulting ontwikkelde een model om te bepalen hoeveel groen je waar nodig hebt om hoeveel (ultra)fijnstof weg te vangen.
Sinds de Wet luchtverontreiniging (1972) zijn er maatregelen genomen om de uitlaatgassen van auto’s te zuiveren. In 1999 nam het de Europese Commissie het stokje over en kwam zij met een eigen richtlijn. Het Nederlandse Besluit Luchtkwaliteit (2001) is op die Europese norm gebaseerd. Hierin staat dat de lidstaten zich in 2010 moeten houden aan de strenge Europese regels voor luchtkwaliteit. De Europese normen voor stikstofoxide en fijn stof worden in Nederland bij lange na niet gehaald. De grootste knelpunten in ons land zijn de hoge bevolkingsdichtheid, het uitgebreide wegennet en het intensieve autogebruik.