Blauwe knoopjes aangenaaid
• 07-09-2006
• leestijd 2 minuten
Woensdag werden 'de blauwe knoopjes' gelanceerd. Kleding die de kleine 'Made-By' knoopjes draagt is milieuvriendelijk en zonder kinderarbeid geproduceerd. Koop zulke producten (want katoen bijvoorbeeld is de plant waar het meeste gif op wordt gespoten) of naai zo'n blauw knoopje op uw eigen kleren, als symbool dat u iets "beters' wilt.
De merken die zich aansluiten bij MADE-BY moeten zo veel mogelijk gebruik maken van biologische katoen. Ook moeten ze, waar dat mogelijk is, samenwerken met fabrieken met goede arbeidsomstandigheden. Directeur Mark Huis in 't Veld: ,,Beweren dat je goed bezig bent is niet genoeg. Om geloofwaardig te zijn is het noodzakelijk openheid van zaken te geven. Wie claimt goed bezig te zijn, moet dat kunnen laten zien.''
De knoop staat voor kleding die gemaakt is met aandacht voor mens én milieu. De bestaande keurmerken, zoals Eko en Max Havelaar, letten slechts op een van beide. „Bovendien geldt de blauwe knoop voor de hele collectie van een merk”, zegt Mark Huis in ’t Veld, directeur van Made-by. „Bij andere keurmerken gaat het alleen over dat ene kledingstuk.”
Om die transparantie te geranderen, heeft MADE-BY via internet een systeem opgezet waarlangs de consument onder meer kan zien wie het kledingstuk heeft vervaardigd. Ook is de herkomst te achterhalen via een simpele code in de kledingstukken.
MADE-BY verwijst naar een onderzoek van het modevakblad Textilia waaruit bleek dat 78 procent van de Nederlanders het belangrijk vindt dat kleding op een maatschappelijk verantwoorde manier is gemaakt. ,,Bij het kiezen van kleding blijkt echter moeilijk te achterhalen hoe die is geproduceerd. Het blauwe MADE-BY knoopje moet hier verandering in brengen'', aldus MADE-BY.
Bij het door ontwikkelingorganisatie Solidaridad opgerichte Made-by zijn nu zestien merken aangesloten, waaronder Bart’s, Kidscase en M’Braze, de t-shirtlijn die samen met de Bijenkorf is ontwkkeld. Made-by begon in 2004 met de duurzame merken Kuyichi en Imps & Elfs.