Biologisch voedsel wint aan populariteit
• 09-10-2006
• leestijd 1 minuten
De omzet van biologische voedingsproducten is in het eerste halfjaar van 2006 met 6,3 procent toegenomen tot 223,8 miljoen euro. Dat betekent dat de omzet in deze sector twee keer zo snel is gestegen als de inkomsten van de gehele voedingsmarkt, die in dezelfde periode met 3,1 procent groeide tot 12 miljard euro.
Dat blijkt uit de halfjaarlijkse EKO-Monitor die zondag werd gepubliceerd. Het marktaandeel van alle biologische consumentenbestedingen is in de eerste jaarhelft uitgekomen op 1,9 procent. Het aandeel van verse producten lag op 2,9 procent.
Vooral de afzet van biologisch zuivel, vlees en brood laat een snelle groei zien. De omzet van biologische dagverse zuivel, waarbij kaas en boter niet worden meegerekend, steeg de afgelopen jaarhelft bijvoorbeeld met 16 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van supermarkten, liet in een reactie weten te verwachten dat 2006 ,,een topjaar'' wordt voor biologische producten. Volgens het CBL is de groei het resultaat van de aandacht die supermarkten jarenlang hebben gegeven aan biologische producten.
Bron: ANP