Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Biokaas en biobrood in de lift

  •  
05-04-2006
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
vv_newsimg_149368.jpg
Nederlanders hebben vorig jaar meer biologische kaas, boter en brood gekocht. Andere bioproducten als groenten, fruit en vlees verdwijnen iets minder dan voorheen in de winkelmandjes. Geen van de producten halen echter een marktaandeel van 5 procent, de ondergrens die minister Veerman (Landbouw) zich per 2007 heeft gesteld.
In 2005 zijn Nederlanders weer iets meer biologische producten gaan kopen, blijkt woensdag uit de EKO-monitor. Hierin zet het Platform Biologica namens de biologische sector jaarlijks de prestaties op een rijtje.
De groei is echter beperkt: consumenten gaven vorig jaar samen 476,4 miljoen euro uit aan de levensmiddelen die op natuur- en diervriendelijke wijze zijn geproduceerd. Dat is 1,4 procent meer dan de 460,9 miljoen euro die ze hieraan samen in 2004 spendeerden.
De kleine stijging is niet te danken aan de supermarkten, tot nu toe nog het grootste verkoopkanaal voor (ongeveer de helft van) de biowaar. Consumenten hebben hier vorig jaar iets minder (2,6 procent) uitgegeven aan biologische producten.
Directeur B. van Ruitenbeek van Biologica wijt die daling aan de prijzenslag tussen de supermarkten, ,,de staart van de recessie'' en de weinig bijzondere presentatie van de biowaar. ,,Het lijkt of biologisch in Nederland iets te gewoon is gemaakt.''
De supermarkten zeggen zich niet te herkennen in de cijfers. ,,De verkoop van biologische producten in de supermarkten is in 2005 juist gestegen ten opzichte van 2004'', laat hun koepelorganisatie Centraal Bureau Levenmiddelenhandel (CBL) weten. Sommige supermarkten bereiken die groei door meer verschillende bioproducten aan te bieden terwijl andere met een gelijk assortiment simpelweg meer verkopen.
Het zijn vooral de cateraars (plus 22 procent) en de natuurvoedingswinkels (5 procent), die deze levensmiddelen steeds meer aan de man brengen. De cateraars sloten zich twee jaar geleden via brancheorganisatie Veneca aan bij het convenant, dat voor een groter marktaandeel 'biologisch' moet zorgen. In steeds meer bedrijfsrestaurants liggen de bioproducten zodoende klaar. Het ministerie van Landbouw wil zijn ambtenaren vanaf 2007 zelfs alleen nog maar biowaar voorschotelen.
Ondanks de groei blijft de productie en verkoop van bioproducten ver achter bij de wensen en verwachtingen. Het Rijk streeft ernaar dat 10 procent van de landbouw in Nederland eind 2007 biologisch is. Anno 2005 was dat 2,5 procent. Voor de verkoop van biowaar streven sector en overheid naar een marktaandeel van 5 procent. Nu is 2 procent van alle boodschappen natuur- en diervriendelijk geproduceerd.
Bron: ANP
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor