Het kabinet wil de oliemaatschappijen verplichten biobrandstoffen te mengen door benzine en diesel. Daarmee moet de uitstoot van broeikasgassen worden teruggedrongen en moet Nederland minder afhankelijk worden van buitenlandse energievoorziening.
Het kabinet zal bij prinsjesdag bekendmaken hoe de verplichting eruitziet, bevestigden bronnen rond het kabinet woensdag een bericht uit de Volkskrant. De Tweede Kamer debatteert woensdag overigens met staatssecretaris Van Geel (Milieu) over diens milieubeleid.
Zaterdag werd al bekend dat het kabinet volgend jaar geen accijnzen wil heffen op de biobrandstoffen. Het kabinet trekt daarvoor 70 miljoen euro uit. De verplichting voor oliemaatschappijen om de milieuvriendelijker brandstoffen bij gewone benzine en diesel te mengen is onderdeel van hetzelfde plan.
De Europese Commissie maande Nederland en zeven andere lidstaten kort voor de zomer vaart te maken met biobrandstoffen. Het gebruik ervan in Nederland loopt ver achter op de Europese afspraken. In 2010 moet 5,75 procent van de brandstoffen biologisch zijn. Niet alleen omdat auto's hierop schoner en zuiniger rijden, maar ook omdat biodiesel Europa minder afhankelijk maakt van de olieproducerende landen.
Duitsland, Oostenrijk, Spanje, Italië, Polen, België en Zweden stimuleren de natuurlijke diesels en benzines al via een lagere accijns.
Biobrandstoffen zijn zonder accijnsverlaging duurder dan gewone diesel en benzine. Biodiesel bijvoorbeeld is diesel vermengd met een deel koolzaadolie. Door die toevoeging is de brandstof duurder. De (deels) natuurlijke brandstoffen zijn aantrekkelijk, omdat een auto op biodiesel minder CO2 en roet uitstoot.
Met het aanstaande belastingvoordeeltje en met het verplicht stellen van het bijmengen van biobrandstof beoogt het kabinet de Nederlandse autorijders en de sector vertrouwd te maken met biobrandstoffen.