Binnen een jaar 1% van websites MKB op groene stroom
• 08-04-2008
• leestijd 2 minuten
Het paperless office goed voor het milieu? Wereldwijd zorgen datacentra voor ongeveer evenveel CO2-uitstoot als al het vliegverkeer bij elkaar. Deze milieubelastende effecten van e-mail en website worden vaak over het hoofd gezien. Webhostingbedrijf Ecoserve wil het bedrijven makkelijker maken te kiezen voor een groene ICT-infrastructuur.
De energie die nodig is voor één eenvoudige zoekopdracht bij Google kan een gloeilamp een uur lang laten branden. Daarom introduceren een aantal slimme ondernemers uit Utrecht vandaag de nieuwe webhoster Ecoserve. Ecoserve maakt gebruik van een splinternieuw ‘groen’ datacentrum, EvoSwitch, dat dankzij moderne technologieën zeer zuinig met energie omspringt. Bovendien gebruikt Ecoserve uitsluitend groene stroom, en is daarmee officieel hostingpartner van de landelijke klimaatcampagne Hier.
Ecoserve is een initiatief van RedAnt, een Utrechts bedrijf dat sinds 2000 webapplicaties ontwikkelt. De driekoppige directie geeft jaarlijks 1% van hun omzet weg aan goede doelen. Het prototype van de jonge, moderne ondernemer: niet in it for the money, maar met maatschappelijk gevoel een goed product neer proberen te zetten. “Voor ons is het belangrijk om ons steentje bij te dragen aan een milieuvriendelijker MKB in Nederland. Onze uitdaging is om binnen een jaar 1% van de websites van het MKB over op groene stroom te krijgen,” aldus Gert Wijnalda van Ecoserve.
“Nu duurzaam ondernemen steeds normaler wordt, is het tijd om het ondernemers makkelijk te gaan maken,” zo zegt Wijnalda. “Ik bedoel: drukkerijen die standaard houtvrij papier gaan aanbieden, efficiënte routeplanning met navigatiesystemen, en nu dus ook professionele webhosting met groene stroom”. Met een gemiddelde besparing van 300 kg CO2-uitstoot per website per jaar, is al snel resultaat te behalen. “Met 1% van het MKB beparen we al zo’n 2,25 miljoen kilo CO2 uitstoot. In autokilometers, bijna 12,5 miljoen kilometer per jaar. Dat is 312 rondjes om de aarde, of 16 keer heen-en-weer naar de maan”.
‘Groen’ en verantwoord ondernemen is hot. Sterker, consumenten eisen van hun leveranciers dat er rekening gehouden wordt met het milieu. Duurzaam ondernemen is in deze tijden een uitstekende manier voor bedrijven om zich te onderscheiden. Ecoserve heeft daar het ‘Deze website is groen’-logo voor ontwikkeld, dat op de website van de klant kan worden opgenomen.
Gert Wijnalda is er van overtuigd dat Ecoserve bedrijven bewuster zal maken van eenvoudige manieren om hun CO2-uitstoot te verminderen. “Onze dienst is niet duurder dan ‘grijze’ webhosting. Bovendien: wat nu nog een bijzonder product is, zal over tien jaar volkomen normaal zijn. Ik hoop dat Ecoserve daar zijn steentje aan kan bijdragen”.