Uit MSC-onderzoek blijkt dat meer dan de helft (55%) van de consumenten van visproducten twijfelt of ze eten wat er op het etiket staat. In 21 onderzochte landen gaf 65% van degenen die visproducten kopen aan het belangrijk te vinden dat deze getraceerd kunnen worden naar een bekende en betrouwbare bron. Zes van de tien (63%) lieten daarbij weten te letten op een keurmerk als betrouwbare bron van informatie.
De nieuwe cijfers komen tegelijkertijd uit met resultaten van de DNA-test van 257 visproducten met MSC-keurmerk waaruit blijkt dat meer dan 99% correct geëtiketteerd is. Deze serie DNA-tests is het vijfde onderzoek dat sinds 2009 uitgevoerd wordt in opdracht van de MSC. Ook de vorige resultaten toonden aan dat verkeerd etiketteren bij MSC gecertificeerde producten slechts zeer sporadisch voorkomt.
Het keurmerk geldt wereldwijd
Producten voorzien van het MSC-keurmerk worden wereldwijd in meer dan 100 landen verkocht en verwerkt door gecertificeerde organisaties. Vissers, verwerkers, retailers en chef-koks die werken met vis-, schaal- en schelpdierproducten met het MSC-keurmerk houden zich aan strikte eisen om te garanderen dat visproducten traceerbaar en correct geëtiketteerd zijn.
Het belang van keurmerken
Stefanie Verbeek, hoofd Oceanen en Kusten bij het Wereld Natuur Fonds: ,,Consumenten kunnen een doorslaggevende rol spelen bij het beschermen van het leven in de oceanen. Door te kiezen voor vis met een duurzaamheidskeurmerk stimuleren zij visvangst die niet schadelijk is voor natuur en visbestanden. Consumenten moeten er daarom op kunnen vertrouwen dat de verpakking de juiste vis en herkomst vermeldt.
Bron: MSC
Volg de conversatie op internet: #OceanToPlate.
Over vissenleed hoor je niet zoveel. Zo kunnen vissen gevoelens ervaren en nieuwe dingen leren. Bekijk
hier het TV-item
waarin dit besproken wordt door Vroege Vogels.