Belangstelling deelauto's is hoog
• 22-01-2008
• leestijd 2 minuten
"De belangstelling voor deelauto's in grote steden is hoog", zegt Greenwheels, verhuurbedrijf van deelauto's. In den Haag noteerde het dit jaar de 900-ste abonneehouder. In het jaar 2.000 waren dat er nog maar 90. Het idee van een auto die op commerciële basis gedeeld kan worden, had in het begin een geitenwollen sokken imago waar directeur Borghouts tegenin moest. Maar: "Duurzaamheid en winst gaan samen."
Greenwheels richt zich op dichtbevolkte gebieden. Een andere aanbieder richt zich meer op landelijk gelegen gebieden, legt Borghouts uit. Zijn bedrijf kwam ruim twaalf jaar geleden zonder subsidie tot stand. "We zijn een gewoon bedrijf." In Den Haag is de groei van zijn product heel hard gegaan. Den Haag is snel met het afgeven van vergunningen voor parkeerplaatsen en dat helpt. In kleinere gemeenten kan het twee-en-een-half jaar duren.
Ook in Utrecht groeit het idee van de deelauto. Simone Best heeft er net een gereserveerd voor een eenmalige werkafspraak midden op de Hoge Veluwe. "Het is wel handig, de bus rijdt in de winter heel weinig." Vandaag is de dichtstbijzijnde auto niet beschikbaar, maar op vijf minuten lopen staat er nog één en die is wel vrij. "Ik woon op een echte hotspot", zegt ze als bewoner van de binnenstad. Met een abonnement kan iedereen een auto reserveren en gebruiken. Daarna wordt er afgerekend.
Best gebruikt het systeem van de deelauto twee tot drie keer per maand. "Ik heb liever geen eigen auto. Er zijn er al genoeg", zegt ze heel beslist over haar motivatie. Teveel auto's vindt ze vervuilend. Greenwheels streeft er naar voor elke tien tot vijftien huishoudens met een abonnement één auto in de buurt te hebben. "Mijn buurman doet ook mee aan Geenwheels. Grappig, wij delen als het ware een auto".
"Een auto is iets van jezelf, maar niet voor mijn generatie", zegt de bijna dertigjarige Best. Het kan zelfs wel stoer zijn om zelf geen auto te hebben en een deelauto te gebruiken. Maar van mensen met wel een eigen auto krijgt ze op de weg wel eens te maken met machogedrag, zoals ze het noemt. Bumperkleven bijvoorbeeld. "Je hebt nog net geen L van een lesauto op je dak. Blijkbaar denken mensen dat je niet vaak rijdt."