Bedrijven gaan voor beter varkenleven
• 22-04-2014
• leestijd 2 minuten
© Een zeug op weg naar het slachthuis. Foto: MargreetS
Subway, Johma, Qizini, Bakker Bart en NH Hotel Group stoppen met het gebruik van vlees van industrievarkens, zo lieten zij weten aan Wakker Dier. Salademaker Johma, broodjesbelegger Qizini en hotelketen NH gebruiken vanaf 1 januari 2015 alleen nog varkensvlees met één ster Beter Leven van de Dierenbescherming of vergelijkbaar. Bakker Bart stapt medio 2015 over en broodjesverkoper Subway voor het einde van 2015.
Welzijn ver beneden de maatDe bedrijven reageren hiermee op de varkenscampagne van Wakker Dier. Deze campagne is hard nodig, aangezien het welzijn van varkens ver beneden de maat is. Varkens slijten hun leven in overvolle betonnen hokken, zonder stro of buitenlucht. Uit recent onderzoek blijkt dan ook dat consumenten het leed van varkens het allerergst vinden van alle misstanden in de vee-industrie. Met haar campagne wil Wakker Dier een einde maken aan de verkoop van varkensvlees zonder welzijnskeurmerk.
Eerder gaven Burger King, Stegeman, Domino’s pizza, Olvarit, HANOS en Mora al aan te stoppen met het gebruik van industrievarken. Vandaag start Wakker Dier een radiocampagne gericht op achterblijvers Kips en Dr. Oetker.
Het leven van een industrievarken
Het welzijn van de meeste Nederlandse varkens is ver beneden de maat. Deze industrievarkens zitten hun leven lang binnen, op betonnen vloeren besmeurd met poep. De luchtkwaliteit in de afgesloten stallen is zo slecht, dat tot wel 50 procent van de varkens last krijgt van ademhalingsproblemen. Een deel van de dieren krijgt maagzweren door de stress, omdat ze op geen enkele manier hun natuurlijke gedrag kunnen uitoefenen. De intelligente en speelse dieren zitten opgesloten in een kaal hok en zijn daarom zo gefrustreerd, dat ze elkaar in de staart bijten. Als tegenmaatregel wordt de krulstaart met een gloeiend heet mes onverdoofd afgesneden als ze slechts een paar dagen oud zijn. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlanders van alle misstanden in de vee-industrie het leed van varkens het allerergst vindt.
De radiocampagne
Beluister de radiocommercials over industrievarken tegen
Kips
en
Dr. Oetker. De radiospotjes zijn vanaf vandaag te horen op Radio 1, 2, 3FM, 4, 5, 6 en BNR nieuwsradio.
Bron: Wakker Dier