Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

'Bedrijven doen te weinig aan duurzame palmolie'

  •  
22-11-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Boom-hart.jpg
Het bedrijfsleven zet te weinig en te langzaam stappen om volledig over te schakelen op het gebruik van duurzame palmolie. Dat geldt ook voor veel Nederlandse concerns. Dat blijkt uit de tweede Palm Oil Buyers' Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF); een ranglijst die duurzaamheidsambities van grote levensmiddelenproducenten, zeepfabrikanten en supermarktconcerns op het gebied van palmolie vergelijkt.
Openheid van zaken
De eerste Palm Oil Buyers' Scorecard dateert uit 2009 en vergeleek 59 prominente bedrijven uit acht Europese landen die palmolie gebruiken. Vandaag verschijnt de tweede editie van deze ranglijst. Dit keer worden 132 bedrijven uit Europa, Australië en Japan in relatie tot elkaar geplaatst, waarbij onderscheid is gemaakt tussen levensmiddelenproducenten en supermarktconcerns en andere retailers. Het onderzoek kijkt naar beleid op en de inkoop van duurzame palmolie door de concerns. Daarnaast is gekeken of bedrijven bereid zijn om openheid van zaken te geven over de hoeveelheid palmolie die ze gebruiken en of zij daadwerkelijk duurzame palmolie in hun producten verwerken. Hiervoor konden zij in totaal 9 punten behalen.
Nederlandse supermarkten
Het beleid van de Nederlandse supermarktconcerns op verantwoorde palmolie noemt het WNF ‘teleurstellend’. Met uitzondering van Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn dat 9 punten scoorde, behoort geen van de Nederlandse supermarktconcerns tot de koplopers op het gebied van duurzame palmolie. Superunie (3.5 punten), C1000 (2 punten) en Jumbo/Super de Boer (0.5 punt) volgen op afstand. Met name omdat ze niet of nauwelijks duurzame palmolie inkopen.
Nederlandse levensmiddelenproducenten
Een aantal Nederlandse levensmiddelenproducenten doet het beter. Hoog op de lijst staan DSM (9 punten), Remia, FrieslandCampina (beiden 8 punten) en Royal Smilde en CSM, leverancier van bakkerijproducten en voedselconserveringsmiddelen (7 punten). Met 8 punten levert het Nederlandse Unilever ook een topprestatie omdat het een van de weinige bedrijven in de lijst is die jaarlijks veel meer dan 100.000 ton palmolie gebruikt, waarvan 50 tot 75 procent duurzaam wordt ingekocht. Onder de Nederlandse levensmiddelenproducenten bevinden zich echter ook veel achterblijvers. Daarnaast is het beleid van een grote groep bedrijven –met name midden- en kleinverbruikers van palmolie- onbekend omdat WNF niet bij machte is om alle concerns te scoren.
Moeilijk te beoordelen
De prestaties van het bedrijfsleven uit 2009 vergelijkend met die van 2011 concludeert WNF dat er wel degelijk vooruitgang is geboekt in die zin dat meer bedrijven zich hebben gecommiteerd aan duurzame palmolie. Maar dit commitment vertaalt zich niet snel genoeg in concrete acties. Daarnaast maakt WNF zich zorgen over het gebrek aan transparantie. Bedrijven zijn vaak niet bereid om te openbaren hoeveel palmolie ze gebruiken, waardoor moeilijk is te beoordelen of ze de bedrijfsvoering snel genoeg verduurzamen en om de toekomstige vraag naar duurzame palmolie in kaart te kunnen brengen.
Waardevol tropisch bos
Niet het gebruik van palmolie op zich, maar de manier waarop dit product tot stand komt is een probleem. Voor de aanleg van oliepalmplantages wordt in met name Zuid-Oost Azië veel waardevol tropisch bos gekapt, met alle gevolgen van dien voor de plant- en diersoorten en lokale gemeenschappen die er leven en de uitstoot van broeikasgassen. Maar economische groei hoeft niet ten koste te gaan van natuur en mensen. Daarvoor heeft WNF, samen palmolieproducenten en afnemers, de RSPO opgericht: de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie. Voor palmolie die onder de voorwaarden van de RSPO is geproduceerd, mag géén waardevol bos gekapt worden. Met de lokale bevolking zijn afspraken gemaakt over het grondgebruik. Ook verdienen de werknemers een fatsoenlijk salaris en is kinderarbeid verboden.
Geen excuus
Sinds de zomer van 2011 wordt tien procent van de wereldwijde vraag naar palmolie op verantwoorde wijze geproduceerd. Probleem is echter dat slechts de helft van deze verantwoord geproduceerde voorraad ook werkelijk wordt gekocht. “Schande,” vindt Johan van de Gronden, directeur WNF. “Bedrijven hebben jaren gezegd dat ze wel wilden, maar er was geen duurzame palmolie verkrijgbaar. Nu is dat geen excuus meer. Tijd om de daad bij het woord te voegen.”
Bron: Wereld Natuur Fonds
Foto: joyce93

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor