BCC wil voortouw nemen in klimaatneutraal ondernemen
• 20-04-2007
• leestijd 2 minuten
Elektro-specialist BCC wil de voortrekkersrol nemen in de bescherming van het klimaat. "BCC hecht veel belang aan energiebesparingen, het adviseren van consumenten over energiebewust leven en wil graag een bijdrage doen aan de huidige milieuproblematiek", aldus Michiel de Haan, commercieel directeur van BCC.
BCC gaat klanten helpen een energiezuinig apparaat uit te zoeken. Daarnaast neemt het bedrijf zelf allerlei maatregelen om vanaf 2012 het klimaat niet te belasten door het eigen energieverbruik. "Via klanten kunnen we vele malen meer bereiken dan we zelf kunnen doen", zei commercieel directeur Michiel de Haan van BCC bij de start. De informatie voor klanten wordt ondersteund door Milieu Centraal, de Hier-klimaatcampagne en Stichting Natuur en Milieu.
De nieuwe manier van werken van BCC blijkt uit verse informatie bij apparaten in de winkels. Bij elk apparaat komt het verbruik te staan, ook als er geen energielabel voor bestaat, zoals bij bruingoed. De meest zuinige types krijgen een sticker met een groene stekker. In de winkels liggen verder folders over de keuken, wassen en drogen, of de computer bijvoorbeeld met tips voor zuinig energiegebruik. Ook via tv-spotjes zal BCC energietips geven.
Voorzitter Ed Nijpels van Milieu Centraal zei dat het huishoudelijk elektriciteitsverbruik 6 procent van de landelijke uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt. Door de aankoop van energiezuinige apparaten kan deze uitstoot omlaag. "Waar worden veel beslissingen genomen? Dat is op de winkelvloer", aldus Nijpels. Consumenten zijn elk jaar meer stroom gaan verbruiken doordat ze meer apparaten kopen en deze intensiever gebruiken, gaf hij aan. Zuinige apparaten kopen loont daarom de moeite, maar
BCC heeft ter voorbereiding van de nieuwe werkwijze alle 1200 medewerkers naar de documentaire over klimaatverandering van Al Gore gestuurd.
Er is ondanks de 'goedbedoelde' initiatieven wel wat kritiek op het klimaatneutraal ondernemen. De kritiek richt zich niet alleen tegen BCC, maar ook tegen andere grote organisaties, die inspelen op de klimaatproblematiek. Zo publiceerde de Volkskrant deze week het artikel
'Klimaatneutraal klinkt mooier dan het is'
en '
Milieu in reclame is hip
'. Daaruit blijkt dat vaak het klimaat niet veel beter wordt van de initiatieven van de bedrijven. Bovendien 'gebruiken' milieubewuste bedrijfvoering als manier om hun imago te verbeteren.