Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Banken moeten klimaatschade investeringen verlagen

  •  
24-04-2007
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
vv_newsimg_270742.jpg
Bijna 11.000 klanten van de vier grote Nederlandse banken vragen hun bank om klimaatvriendelijk te worden en overwegen zelfs om over te stappen naar een meer klimaatvriendelijke bank. Een aantal banken heeft in de afgelopen maanden al besloten om haar bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken of haar klanten speciale klimaatproducten aan te bieden. Milieudefensie roept de banken op om naar haar klanten te luisteren en na deze eerste, laagdrempelige maatregelen ook de klimaatschade van haar investeringen en leningen structureel te verlagen.
In een half jaar tijd hebben al bijna 11.000 klanten van ABN Amro, Fortis, ING, Postbank en Rabobank aangegeven dat ze willen dat hun bank klimaatvriendelijk wordt. Uit een enquête van Milieudefensie blijkt dat driekwart van deze mensen zelfs naar een andere, meer klimaatvriendelijke bank wil  overstappen indien hun bank geen duidelijke klimaatstappen onderneemt.
De vier grootste banken van Nederland – Rabo, ING/Postbank, ABN en Fortis – beheren samen ruim 2.700 miljard euro. 'Banken kunnen hun enorme invloed op het klimaatprobleem positief inzetten door veel meer te investeren in duurzame energie en klimaatvriendelijke sectoren. Doen ze dat niet, dan zullen ze merken dat klanten daar hun consequenties uit zullen trekken,' aldus Donald Pols, campagneleider Klimaat en Energie van Milieudefensie.
Met de campagne ‘ Banken: spaar het klimaat! ’ roept Milieudefensie de banken op om hun bedrijfsvoering klimaatneutraal te maken, klimaatproducten voor klanten te ontwikkelen en klimaatvriendelijk te investeren.Deze campagne is onderdeel van de HIER klimaatcampagne, waarin meer dan 40 maatschappelijke organisaties participeren.

Meer over:

nieuws - milieu
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor