Autokopers gaan voor zuinig
• 28-08-2008
• leestijd 2 minuten
“Ze kijken eerst naar de labels”, zegt een autoverkoper. ”Mensen vragen naar het certificaat”, vult zijn collega in een autobedrijf daarnaast aan. “Er wordt zeker wel op gelet” maakt de verkoper in een derde garage het af. Het energielabel voor een auto is populair en op zuinigheid wordt gelet. Een groen A-, B of C-label geeft aan dat een auto zuiniger is dan andere nieuwe auto’s van vergelijkbare grootte. De verkoop van zuinige auto’s blijft aantrekken zeggen BOVAG en de RAI-Vereniging. Drie Hilversumse autobedrijven, buren van elkaar, bevestigen dat beeld. “Auto’s die 1:10 rijden, ruilen ze eerder in.”
Het is deze vrijdagmiddag rustig in de autobedrijven. De verkopers nemen de tijd voor uitleg over hun kopers. Ze willen twee dingen weten: welk label heeft-ie en wat is het verbruik? Volgens Jeroen Boeve, verkoopleider van Citroën-garage Emerpark Autobedrijven b.v. hebben belastingkortingen op zuinige auto’s veel invloed op de prijs. “Bij auto’s van 8- tot 12-duizend euro tikt 700 of 1.400 euro korting door.” De particuliere markt verschuift.
Eerder inruilen
Zijn collega Henri Barten van Mazda/Hyundai-garage Van Hoegee ziet dezelfde beweging. Hij wijst op een groot model auto. De voorgangers ervan (1 op 10 op benzine) worden eerder ingeruild, zegt hij. “Maar ook veel mensen rijden door, ze vinden de afschrijving te groot.” Ondanks de hoge brandstofprijzen is inruilen dan te duur. “Mensen letten vooral op kosten”, zegt Barten. “Maar ze beginnen ook uit zichzelf over het milieu.”
Een andere belastingmaatregel voor een beter milieu is een korting van de helft op de Motorrijtuigenbelasting voor een auto die heel weinig CO2 uitstoot. Het gaat om een handvol modellen. “Die korting kennen ze niet”, geeft verkoopadviseur Bert Honing aan van Toyota Autobedrijf Toonen Hilversum b.v. aan. Op een energielabel staat de uitstoot van CO2 in grammen per kilometer. Maar net als zijn buurcollega’s is Honing stellig: “Mensen letten helemaal niet op de uitstoot.”
Zakelijke markt
Voor de zakelijke markt ligt dat anders. Een bijtelling van maar 14% in plaats van 25% voor een auto met heel weinig CO2 per kilometer is gewild. Tijdens een van de interviews krijgt de bestuurder van een nieuwe hybride leaseauto zijn vervoermiddel uitgelegd. “Leaserijders houden er rekening mee”, merkt Barten. “Of hun bedrijf wil Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en laat de werknemers alleen auto’s leasen met maximaal een C-label”, zegt Boeve.
BOVAG en RAI Vereniging zien naast de belastingmaatregelen ook de hoge brandstofprijzen als oorzaak van de aanschaf van zuiniger auto’s. Overigens stijgt de autoverkoop nog. Maar op de zuinige kleine modellen wordt minder verdiend. Daardoor zal een aantal garages zelfs failliet gaan, heeft adviesbureau DBSC Consulting voorspeld. Het zal wel loslopen, denken de autobedrijven. Maar toch: “De laatste twee jaar gebeurt er al veel, je moet wel opletten”, vat eentje het samen.
Bron: Milieucentraal