Auto-industrie voldoet met gemak aan slappe Europese CO2-eisen
• 04-11-2010
• leestijd 2 minuten
Autofabrikanten gaan de Europese normen voor zuinige auto’s in 2015 ruimschoots halen, zo blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Transport & Environment. “De auto-industrie is erin geslaagd de Europese CO2-eisen voor personenauto’s te versoepelen,” zegt Maarten van Biezen van Stichting Natuur en Milieu. “Nu blijkt dat ze die slappe eisen op hun sloffen halen. Bovendien is het steeds duidelijker dat het praktijkverbruik vaak flink afwijkt van de fabriekscijfers. Twee redenen om de Europese CO2-eisen voor personenauto’s aan te scherpen.”
Elk jaar houdt Transport & Environment, de Europese partnerorganisatie van Natuur en Milieu, de voortgang van de gemiddelde CO2-uitstoot van alle autofabrikanten bij. CO2-uitstoot is rechtstreeks gekoppeld aan het brandstofverbruik van auto’s. Uit de cijfers voor 2009 blijkt nu dat bijvoorbeeld Toyota de doelstelling voor 2015 nu al bijna gehaald heeft.
Een zuinige auto bespaart veel brandstof en scheelt de automobilist enorm in z’n portemonnee. Bovendien leveren zuinige auto’s een flinke berg milieuwinst op. Om de Europese klimaatdoelstellingen te halen is het nodig dat we alles uit de kast halen. “Europa moet de lat hoger leggen,” zegt Van Biezen, “daarmee worden auto’s zo snel mogelijk écht zuinig.”
Nederland scoort overigens goed in de lijst van Transport & Environment, die ook naar de voortgang per land kijkt: van gemiddeld 158 gr CO2/km per nieuw verkochte auto in 2008 naar gemiddeld 147 gr CO2/km in 2009. Nederland stijgt daarmee van plaats 15 naar plaats 10. “Hieruit blijkt duidelijk dat belastingvoordeel voor zuinige auto’s werkt,” aldus Van Biezen. “Nederland is een van de snelste stijgers op de landenlijst van het onderzoek.”
Bron: Natuur en milieu