Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Anderhalf miljoen kantine-kroketten voortaan biologisch

  •  
14-08-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
76 keer bekeken
  •  
KROKET.jpg
De grootste bedrijfscateraar van Nederland zal vanaf morgen in al haar 1.300 bedrijfskantines alleen nog maar biologische kroketten serveren in de kantine, zo liet Sodexo aan Wakker Dier weten. Het gaat om 1,5 miljoen kroketten per jaar. Dit betekent dat 350.000 werknemers in Nederland tijdens de lunch niet meer de keuze hebben voor een industriekroket, maar enkel voor een diervriendelijke kroket.
Kroketcartoons
Wakker Dier startte in mei de campagne Wakkere Kantine die zich richt op diervriendelijkere bedrijfskantines. De organisatie feliciteert Sodexo met deze goede stap, en start een e-mail actie met ‘kroketcartoons’. Medewerkers die niet in een Sodexo kantine lunchen, maar ook graag een diervriendelijke kroket willen, kunnen een kroketcartoon e-mailen aan hun eigen cateraar of directie via de site van Wakker Dier.
EKO kroket
De stap van Sodexo valt binnen haar ‘Better Tomorrow Plan’. De biologische kroket wordt overigens niet duurder. Wakker Dier is ook blij met de stap omdat het belangrijk is voor de biologische sector, dat een dier in zijn geheel biologisch wordt verkocht. Nu is het vaak zo dat de ‘dure delen’ (kipfilets, varkenshaasjes) biologisch worden verkocht, en de restjes als gangbaar goedkoop vlees. Juist deze restjes kunnen goed worden gebruikt in biologische snacks.
Diervriendelijker kantines
Met de stap van Sodexo worden 1300 bedrijfskantines kantines in één klap een beetje diervriendelijker. Wakker Dier startte op 29 mei de langlopende campagne ‘Wakkere Kantine’. Deze campagne richt zich op het gehele assortiment in de bedrijfskantine: buiteneieren, zuivel met weidegarantie, vegetarisch aanbod, en vlees met een welzijnskeurmerk.
Kiloknallers
Uit de Kantine-Check op de site van Wakker Dier blijkt dat 80 procent van de kantines in Nederland nog erg dieronvriendelijk is. Kiloknallers liggen maatschappelijk flink onder vuur, net als de megastal. Maar in de kantines van bedrijven liggen nog massaal goedkoop vlees en eieren uit de megastal. Een kantine met minder – en verantwoorde – dierlijke producten is over het algemeen ook minder belastend voor klimaat, natuur en milieu. En  gezonder voor de werknemers. Wakker Dier wil dat bedrijven zich naast Fairtrade koffie, FSC-papier en spaarlampen, ook gaan inzetten voor een eerlijk leven voor de dieren. En een eerlijke prijs voor Nederlandse boeren.
Cartoons
5 gerenommeerde cartoonisten stuurden een kroketcartoon om Wakker Dier te helpen met de Wakkere Kantine campagne. Dit waren Len Munnik, Mario de Koninck, Bram van Rijen, Dio van der Veen (tevens verkozen tot Meest Sexy Vegetariër van 2010) en Steven Degryse.
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor