Supermarktketen Albert Heijn stopt met de verkoop van 'gewoon' varkensvlees. AH gaat volledig over op karbonades, varkenshaas en speklappen van scharrelvarkens. ,,Dat betekent dat een miljoen varkens per jaar een fijner bestaan krijgen'', zei donderdag directeur Sander van der Laan van 's lands grootste kruidenier.
De topman ontving op de nieuwjaarsbijeenkomst van de Dierenbescherming een onderscheiding voor het brede assortiment diervriendelijke producten in de winkels. Volgens directeur Frank Dales van de dierenwelzijnsorganisatie heeft de supermarktketen de prijs voor de dierenbeschermer van het jaar - De Gouden Kwispel - ,,dubbel en dwars'' verdiend. Het bedrijf heeft flink geïnvesteerd in betere leefomstandigheden van beesten, iets waar de Dierenbescherming al jaren op aandringt.
AH doet er nu nog een schep bovenop. De topman gaf aan binnen anderhalf jaar alleen maar diervriendelijk varkensvlees in de winkels te hebben. ,,De zeugen en beren krijgen meer ruimte en voldoende afleiding en biggen worden niet langer gecastreerd.'' Donderdag onderstreepten de twee partijen de belofte van Van der Laan met een akkoord. Dales: ,,Dit is een historische doorbraak'.''
Het winkelbedrijf voerde al eerder enkele andere veranderingen door. Zo brengt AH inmiddels ook producten van langzamer groeiende vleeskuikens en scharrelende varkens aan de man en stopt het bedrijf met de verkoop van paling, omdat die dieronvriendelijk wordt verwerkt. Daarnaast voerde het vorig jaar het keurmerk puur&eerlijk in.
De Dierenbescherming begon in 2007 met het Beter Levenkenmerk. Inmiddels hebben consumenten bij supermarkten, slagers en groothandels keuze uit een groeiend aanbod producten met een, twee of drie sterren (van scharrel- tot biologisch vlees). Steeds meer mensen kiezen bewust voor duurzame voedingsmiddelen.
Het is de tweede keer dat De Gouden Kwispel is uitgereikt. Vorig jaar won het SBS-nieuwsprogramma Hart van Nederland.