Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Aldi stopt niet met plofkip

  •  
06-07-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
68 keer bekeken
  •  
Plofkip.jpg

© Foto: Flickr (Creative Commons)

Aldi gaat door met de plofkip, dus gaat Wakker Dier door met haar campagne tegen de Aldi. Vanaf vandaag is de tv-spot tegen de supermarkt opnieuw te zien op Nederland 1, 2 en 3. Dezelfde spot werd eerder in februari en maart uitgezonden. Wakker Dier spreekt Aldi aan omdat zij met het welzijn van kippen ver achter loopt op andere supermarkten. Alle andere grote supermarkten vervangen namelijk komend jaar de plofkip door een iets betere kip. Aldi heeft hiervoor nog geen concrete plannen.
 
Stapsgewijs
De Aldi heeft aangegeven stapsgewijs over te willen stappen van plofkip naar scharrelkip, maar de supermarkt zegt niet hoe lang dat proces gaat duren. Daarmee geeft Aldi niet concreet aan wanneer de verkoop van plofkip stopt, terwijl de andere grote supermarkten dat wel hebben gedaan. Voor Wakker Dier reden om campagne te voeren tegen plofkip bij de Aldi.
Andere supermarkten
Bijna alle grote supermarkten in Nederland vervangen komend jaar de plofkip door een iets betere kip, de Kip van Morgen, of zoals Wakker Dier het noemt, de flopkip. De flopkip leeft een paar dagen langer dan de plofkip, krijgt een smartphone meer aan ruimte en een handje stro. Supermarkten Albert Heijn, Dirk, Dekamarkt, Jan Linders, Plus, Emté, Lidl, Deen, Spar en COOP willen op korte termijn de plofkip vervangen door flopkip. Supermarkten Jumbo, MCD en Boon’s Markt ondernemen als enige echt actie en vervangen de plofkip door een kip die qua welzijn dichter tegen de Beter Leven kip aanzit dan de flopkip. Jumbo noemt deze kip de Nieuwe Standaardkip. Bij MCD en Boon’s Markt heet de kip ‘Betere Kip’.
De plofkipcampagne
Sinds de start van de campagne zijn er al veel A-merken, cateraars en ziekenhuizen overgestapt op kip met minimaal één ster van het Beter Leven Kenmerk van de Dierenbescherming. Ook consumenten kiezen steeds vaker voor kip met een welzijnskeurmerk. Wakker Dier zet de campagne voort, totdat de plofkip uit alle supermarktschappen is verdwenen. Wakker Dier richt zich daarbij ook op reclame voor de plofkip: supermarkten Jumbo, Dirk en Dekamarkt zijn hier al mee gestopt. Plus zal vanaf augustus de plofkip uit de reclamefolder weren.
De tv-spot is vanaf vandaag te zien op Nederland 1, 2 en 3. Klik hier om de commercial te bekijken .
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor