Albert Heijn ligt onder vuur om het puur&eerlijk-label dat de supermarktketen op verschillende producten heeft staan. Voedselwaakhond foodwatch begon woensdag een actie tegen dit label omdat het volgens hem misleidend is. Puur&eerlijk zou consumenten het idee kunnen geven dat ze gezond bezig zijn, maar in de producten zitten volgens foodwatch veel onnodige suikers, zout en smaakversterkers.
Claim
Om het ongenoegen kenbaar te maken is de voedselorganisatie een e-mailactie begonnen, binnen 12 uur waren al 3000 e-mails naar de supermarktketen gestuurd. Ook is het bericht al duizenden keren gedeeld via de sociale media Facebook en Twitter. ,,Het zou het mooiste zijn als de supermarkt deze claim alleen maar zet op producten die écht puur en eerlijk zijn'', zegt Meike Rijksen, hoofd campagnes van foodwatch.
Bioindustrie
,,De puur&eerlijk-producten zijn absoluut niet - zoals Albert Heijn op de eigen website aangeeft - met 'extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht', maar bevatten smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bioindustrie'', aldus Rijksen.
Hoofdingrediënt
Het puur&eerlijk-label, een eigen label van AH, staat op producten die vallen onder een van de categorieën biologisch,fairtrade, duurzame vis, scharrel of ecologisch. ,,Dat is precies het probleem met dit logo, het is óf en niet én'', zegt Rijksen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het hoofdingrediënt biologisch of duurzaam is, maar de rest geur-, kleur- en smaakstoffen bevat.
Groot aantal keurmerken
Albert Heijn liet in een reactie weten de beschuldigingen van foodwatch onjuist en onterecht te vinden. ,,Albert Heijn heeft bewust gekozen voor één overkoepelend merk omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen'', zo meldt een woordvoerder.