Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Agractie doet aangifte tegen anti-zuivelcampagne

  •  
18-08-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
106 keer bekeken
  •  
kalfjes.jpg

© Jeanet1

Boerenactiegroep Agractie heeft dinsdag aangifte gedaan tegen een anti-zuivelcampagne van de organisatie Dier&Recht. Met de campagne, die maandag van start ging, zegt Dier&Recht het kalverleed dat gepaard gaat met de productie van zuivel, terug te willen dringen. Agractie noemt de actie "stuitend en shockerend" en vindt dat sprake is van smaad en laster.

Actieposters

Op de actieposters, opgehangen in de grote steden in Nederland, staat een pak melk afgedrukt met een waarschuwingsafbeelding en -tekst, vergelijkbaar met de gezondheidswaarschuwing op een sigarettenpakje. De tekst luidt onder andere 'zuivel veroorzaakt ernstig dierenleed'. Volgens Agractie worden dierenhouders hiermee direct en openbaar neergezet als veroorzakers van ernstig dierenleed, "ofwel ernstige dierenmishandelaars".

Directeur van Dier&Recht en dierenarts Frederieke Schouten stelde eerder over de campagne dat "achter de gesloten deuren van de zuivelindustrie een wereld vol dierenleed schuilt". Om melk te kunnen blijven geven, wordt een koe elk jaar kunstmatig zwanger gemaakt. "In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen kalfjes, na een kort en ellendig leven, verwerkt tot kalfsvlees. Dat leed is onnodig, want er zijn tegenwoordig zoveel smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke zuivel." Met de campagne wil de organisatie consumenten helpen bij het maken van diervriendelijke keuzes.

Aangifte

Agractie heeft zowel tegen Dier&Recht als tegen Schouten zelf aangifte gedaan en roept boeren op hetzelfde te doen. Ook eist de groep een openbare rectificatie en een schadevergoeding. Agractie vindt het "extra stuitend" dat Dier&Recht op de website reclame maakt voor alternatieve producten van zuivel. De groep vraagt zich af of de producenten ervan de "lasterlijke campagne" betalen.

Volgens Schouten, die nog niet op de hoogte was van de aangifte, is geen sprake van laster. Ze stelt dat zij boeren niet uitmaakt voor dierenmishandelaars. "Dat staat er niet, dat denkt de boer dan zelf. Wij vinden alleen dat je als consument moet weten wat er voor leed achter zuivel schuilt." Schouten stelt dat de campagne niet wordt gesubsidieerd door producenten van alternatieve producten. "Wij hebben gekeken welke tips we aanraden die lekker zijn. Enkele hebben misschien een kortingscode gegeven, maar ze sponsoren ons niet."

Quote van Schouten:

Dit is een voorlichtingscampagne om consumenten te informeren over het dierenleed dat schuilgaat achter de zuivelindustrie. Heel veel mensen kennen de feiten niet en weten niet dat zij met melk in hun koffie bijdragen aan dierenleed. Zij weten bijvoorbeeld niet dat een koe elk jaar een kalf moet krijgen om melk te blijven geven. Of dat een kalf direct na de geboorte wordt weggehaald bij de moeder, omdat de melk bestemd is voor mensen.

De voorlichtingscampagne is gebaseerd op feiten. Er staan geen onwaarheden in en de boeren worden niet genoemd. Deze aangifte van Agractie is de omgekeerde wereld. De zuivelsector maakt al jaren reclame die ons moet laten geloven dat zuivel een positieve bijdrage levert aan de natuur en onze eigen gezondheid. Niets is minder waar. Vorig jaar nog werd de campagne ‘Nederland draait op zuivel’ van de zuivelindustrie op veel punten als onwaar bestempeld door de Reclame Code Commissie.

Wij brengen het echte verhaal naar buiten, zodat consumenten een bewuste keuze kunnen maken, gebaseerd op feiten. Het is bizar dat wij nu worden weggezet als degenen die aan valse voorlichting doen, nu de sector zich aangevallen voelt.

Bron: ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.