Adviezen milieubeleid zeeschepen
• 08-12-2010
• leestijd 2 minuten
De Algemene Rekenkamer heeft woensdag teruggeblikt op adviezen die hij in 2001 gaf om het Nederlandse beleid ter voorkoming van milieuvervuiling door zeeschepen te verbeteren. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste adviezen toen en de resultaten nu.
1. Milieutoezicht schepen
De Rekenkamer adviseerde in 2001 dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW), toen nog Scheepvaartinspectie, meer zou letten op welke schepen het orgaan controleerde in plaats van alleen op het aantal controles dat de inspectie uitvoerde. Anno 2010 werkt IVW inderdaad risicogerichter, aldus de Rekenkamer. Daarbij constateert de instantie dat de certificering van schepen steeds meer wordt uitbesteed, waardoor de kennis en ervaring van IVW-inspecteurs afneemt.
2. Afvalafgifte in zeehavens
De Rekenkamer wilde dat het ministerie het makkelijker zou maken om afval in de havens af te geven. Dat is grotendeels gelukt, al blijven de uiteenlopende voorschriften die havens hanteren, nog wel een struikelblok.
3. Olievervuiling
Het bestrijdingsplan was volgens de Rekenkamer niet toereikend genoeg om olievervuiling effectief te bestrijden. Sinds 2001 is de Dienst Noordzee van Rijkswaterstaat beter uitgerust, met onder meer nieuw materieel, zoals veegarmen en oliekerende schermen. Wel constateert de Rekenkamer dat het luchtsurveillanceplan van de kustwacht nog rammelt. Schepen worden in de gaten gehouden, maar de kustwacht legt niet uit waarom hij zijn luchtcontroles evenredig over een dag verdeelt. De Dienst Noordzee neemt in de nacht meer verontreinigingen waar dan overdag, blijkt uit onderzoek uit 2009.
4. Opsporing en vervolging milieuvervuilers
De Rekenkamer zag knelpunten in de wet- en regelgeving die het mogelijk maakten vervuilers aan te pakken. Die problemen zijn grotendeels opgelost, maar er blijft onenigheid bestaan tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, voorheen Verkeer en Waterstaat, en het Openbaar Ministerie, over de strafbaarheid van het niet correct invullen van oliejournaals door buitenlandse schepen. Ook zijn er geen specifieke afspraken gemaakt tussen de twee over de vervolging.
Bron ANP