Vandaag lanceert Natuur & Milieu de Mobiele Flexitaria om Nederland te laten proeven hoe lekker een maaltijd zonder vlees kan zijn. De Mobiele Flexitaria trekt deze zomer het land in en speelt in op de trend van flexitariërs: mensen die minstens een dag per week geen vlees eten. Het aantal bewuste flexitariërs is het afgelopen jaar toegenomen van 22 procent naar 35 procent en Nederlanders zijn minder vaak vlees gaan eten. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu dat vanochtend is gepresenteerd in het radioprogramma VARA’s Vroege Vogels.
Trend flexitariër zet door
Nederlanders zijn afgelopen jaar minder en ook minder vaak vlees gaan eten. Slechts 10 procent van de Nederlanders eet nog elke dag vlees. Vorig jaar was dat 13 procent. Gemiddeld eten Nederlanders 5,3 dagen per week vlees – vorig jaar was dat nog 5,7 dagen per week. Die trend sluit aan bij eerder gepubliceerde cijfers van het Productschap Vee en Vlees: de vleesconsumptie is gedaald met 1,4% (1,2 kilogram per persoon).
Bewustzijn over vleesconsumptie neemt toe
De groep ‘bewuste flexitariërs’ is fors gegroeid: 35% van de Nederlanders eet bewust niet elke dag vlees vanwege gezondheid, milieu of dierenwelzijn. Vorig jaar was dit 22%. In totaal is 86% van de Nederlanders flexitariër, in 2011 was dit 83%. Het aantal Nederlanders dat bekend is met het begrip ‘flexitariër’ is bijna verdubbeld: van 14% in 2011 naar 26% in 2012. Een opsteker voor Natuur & Milieu die in het voorjaar van 2011 de campagne Ik ben flexitariër lanceerde. De meerderheid van de Nederlanders (59%) vindt het door de groeiende wereldbevolking steeds urgenter om minder vlees te eten. Het aantal mensen dat vlees eten meer luxe dan noodzaak vindt, is afgelopen jaar gestegen van 64% naar 69%.
Nog een wereld te winnen voor flexitariërs
Mensen zouden vaker kiezen voor alternatieven voor vlees als ze goedkoper waren (60%); als ze lekkerder waren (58%); als er een uitgebreider aanbod was (51%) en als mensen beter wisten wat ze er mee moeten koken (43%). Precies om daarvoor te zorgen, voert Natuur & Milieu campagne voor de flexitariër.
Steeds meer mensen kiezen al steeds vaker voor alternatieven. En steeds meer producenten, supermarkten en restaurants presenteren nieuwe vleesvervangers en andere smakelijke alternatieven. Natuur & Milieu wil bedrijven en consumenten van harte aanmoedigen om door te gaan op die weg. Daarom start vandaag de Mobiele Flexitaria. Iedereen kan daar ontdekken dat er een groot en lekker aanbod is. In het najaar begint Natuur & Milieu bovendien met de grote uitdeelactie ‘Nederland Proeft’ die is mogelijk gemaakt door de Nationale Postcodeloterij. Met deze actie kunnen 1,5 miljoen mensen lekkere vleesvervangers gratis proeven.
Zelf proeven
De Mobiele Flexitaria is vandaag op landgoed Haarzuilens te bezoeken tijdens de Landgoeddag van Natuurmonumenten. Tussen 11 en 16 uur kan iedereen komen proeven. Klik op de agenda om te zien bij welke evenementen en op welke locaties de Mobiele Flexitaria deze zomer verder te vinden is.
Wereldwijde voedselverdeling
Inmiddels weten veel mensen dat minder vlees eten beter is voor ons milieu, onze gezondheid en het dierenwelzijn. Maar het is minder bekend dat overmatige vleesconsumptie ook nadelig is voor de wereldwijde voedselverdeling. Zo worden grote stukken landbouwgrond in ontwikkelingslanden gebruikt voor de productie van veevoer voor ons vlees in plaats van voedsel voor de lokale bevolking. Daarom steunt ook Oxfam Novib de Mobiele Flexitaria van Natuur & Milieu.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu. Aan het onderzoek deed een representatieve steekproef mee van 1.166 Nederlanders tussen 16 en 65 jaar. Het veldwerk vond plaats van 8 tot en met 14 mei. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep. Klik hier voor de factsheet met een samenvatting van de belangrijkste resultaten.