Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

Aantal kiloknallers gekelderd

  •  
27-06-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
rauw_vlees.jpg
Het aantal kiloknallers in supermarkten is in een jaar gekelderd. In het tweede kwartaal van 2010 lagen er 52% meer kiloknallers in de winkelschappen van de grootste 10 supermarktketens dan in dezelfde periode van dit jaar. Diervriendelijke aanbiedingen zijn in de plaats gekomen: het aantal diervriendelijke aanbiedingen is met 73% gestegen in een jaar. Vooral bij C1000, Jumbo en Lidl verminderde het aantal kiloknallers sterk. Toch blijft C1000 ‘koning kiloknaller’. De grootste slager van Nederland neemt nog steeds, ondanks de forse daling, meer dan een kwart van alle kiloknallers voor haar rekening. Dirk was de enige die meer is gaan kiloknallen. Wakker Dier voert sinds vorig jaar intensief campagne tegen de kiloknaller vanwege het dierenleed. Wakker Dier blijft campagne voeren tegen vleesstunts.
Vorig jaar startte Wakker Dier haar kiloknallercampagne met ‘de kattenvoerprijs’: over de periode van week 11 tot en met week 22 werden alle vleesverkopen in kaart gebracht en geanalyseerd. Daarbij werd gemeten welke van de 10 grootste supermarktketens het vaakst vleesaanbiedingen had onder de gemiddelde kiloprijs van kattenvoer van €4.12. C1000 ‘won’ de kattenvoerprijs: 250 bijtende radiospots. Vlees voor deze lage prijs kan gewoon niet fatsoenlijk geproduceerd worden. Boeren worden door de extreme focus op lage prijzen gedwongen dieronvriendelijk te werken. In de onderzochte 12 weken (week 11 t/m 22), globaal overeenkomend met het 2e jaarkwartaal, werden 132 vleesaanbiedingen gedaan onder deze gemiddelde kiloprijs van kattenvoer. In dezelfde periode van dit jaar zijn er bij dezelfde supermarkten 87 kiloknaller-aanbiedingen geweest. C1000 daalde in die periode van 40 naar 26 kiloknallers. Met name de extreemste vleesaanbiedingen daalden: tegenover de 26 vleesknallers van max.€2.50 per kilo vorig jaar, stonden er nu nog 6. Ook hierin daalde C1000 sterkst: van 10 naar 1.
Eerder bleek al uit onderzoek van Wakker Dier dat het aantal diervriendelijke aanbiedingen van biologisch vlees of vleesvervangers afgelopen jaar met 73% was toegenomen (1e kwartaal 2010 versus 1e kwartaal 2011).
Supermarkten stunten enorm met vlees als ‘traffic builder’: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopprijs, om klanten te lokken. Mede hierdoor daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van €6,35 naar €5,35. Dit terwijl deze prijs alleen al om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar €8,25. Op korte termijn kopen supermarkten dan vaak niet dieronvriendelijker in; ook C1000 verweert zich met dit argument. Op de lange termijn ontstaat echter steeds meer druk op een lage inkoopprijs en worden boeren gedwongen nog goedkoper te produceren, ten koste van dierenwelzijn. Daarnaast worden consumenten zo opgevoed dat deze extreem lage vleesprijzen normaal zijn; ze worden prijsgevoeliger in plaats van kwaliteitsgevoelig . De weerstand tegen het stunten met vlees is echter breed: boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de kiloknaller.
Bron: Wakker Dier
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor