'Aanpak brand Bangladesh C&A schiet tekort’_07_12_2012
• 07-12-2012
• leestijd 1 minuten
Met een zee van kaarsen op de stoep van het C&A filiaal in Amsterdam riep de Schone Kleren Campagne de kledinggigant op het matje over hun aanpak na de brand in een kledingfabriek in Bangladesh. De campagne organisatie reageerde hiermee op de maatregelen die het kledingfiliaal eerder op de dag aankondigde.
Tazreen Fashions
Eind november vonden 124 kledingarbeiders de dood toen de fabriek Tazreen Fashions in vlammen op ging. Het gebouw had geen nooduitgangen en velen vonden de dood nadat zij uit het raam sprongen om aan het vuur te ontsnappen. De slachtoffers naaiden kleding in elkaar voor onder andere C&A. Op het moment van de brand liet C&A 220.000 producten in de fabriek produceren.
Forse kritiek
Schone Kleren Campagne uitte forse kritiek op de maatregelen van C&A. "Het bedrijf gaat samenwerking met vakbonden uit de weg, biedt geen enkele compensatie en komt niet over de brug met een gedegen veiligheidsprogramma. Zonder deze structurele aanpak van de veiligheidsproblemen blijven er onnodig slachtoffers vallen", zegt Christa de Bruin van Schone Kleren Campagne.
Structurele aanpak
De Schone Kleren Campagne wil dat C&A per direct volledige compensatie betaalt voor de slachtoffers en nabestaanden en medewerking toezegt aan de Bangladesh Fire and Building Safety Program. Dit veiligheidsprogramma is opgezet door een coalitie van Bengaalse en internationale vakbonden en maatschappelijke organisaties om de veiligheid in kledingfabrieken structureel aan te pakken.