Verkeersonveiligheid en milieuproblemen veroorzaakt door verkeer, kosten de maatschappij jaarlijks aanzienlijk meer dan de files. De (politieke) aandacht voor de bereikbaarheid mag daarom niet ten koste gaan van de verkeersveiligheid en het milieu, vindt hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie, G. van Wee, van de Technische Universiteit Delft.
Samen met J. Annema van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft hij de kosten van het verkeer onderzocht. Het aantal verkeersongevallen kost Nederland tussen de 4 en 8 miljard euro per jaar (2002). Milieugevolgen van het verkeer als klimaatverandering, luchtvervuiling en geluidhinder zetten tussen de 3 en 8 miljard euro op de rekening. Het stilstaan in de files kost Nederland onder meer door tijdsverlies jaarlijks tussen de 2 en 2,5 miljard euro.
Hoewel de jaarlijkse kosten van verkeersveiligheid en milieu dalen, vinden de onderzoekers niet dat de aandacht hiervoor mag verslappen. Dat de aandacht zich toespitst op de aanpak van het fileprobleem begrijpt Van Wee wel. De kosten van de verkeersopstoppingen zijn de afgelopen jaren flink gestegen, terwijl de maatschappelijke rekening voor de verkeersongevallen gestaag daalt.
Op milieugebied dalen volgens de Delftse hoogleraar de kosten van de luchtvervuiling, terwijl de rekening van klimaatverandering en geluidhinder van auto's en vrachtwagens oploopt. Van Wee noemt de verschuivende aandacht voor de bereikbaarheid een " valkuil" omdat puur naar de tendens gekeken wordt en niet naar de omvang van de 'schade'. (Telegraaf)