Voor het inbouwen van een roetfilter in dieselpersonenauto's van het bouwjaar 1995-2004/5 kunnen automobilisten 400 euro subsidie ontvangen. Dit blijkt uit de brief die staatssecretaris Van Geel van Milieu woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Volgens hem worden met deze vaste vergoeding, die april 2006 ingaat, de meerkosten geheel of grotendeels gedekt. De subsidieregeling kreeg voor de zomer en vervolgens met Prinsjesdag al het fiat van het kabinet, dat hiermee de strijd tegen vieze lucht aanbindt. Voor nieuwe dieselauto's geldt al sinds 1 juni een korting van 600 euro op de aanschafbelasting (BPM).
De bewindsman zei op een bestuurdersconferentie in Schiedam dat er met het geld 100.000 dieseltjes zo'n retrofit kunnen krijgen. In combinatie met de subsidie voor schone nieuwe auto's zal naar zijn zeggen in 2008 eenderde van de Nederlandse dieseltjes een roetfilter hebben.
90 procent roet tegengehouden
Een roetfilter houdt 90 procent van de vervuilende roetdeeltjes tegen. De huidige diesels worden gezien als de grote boosdoeners voor het milieu. De roetuitstoot door het verkeer is een groeiend probleem vooral rond de rijkswegen in de Randstad. Delen van steden voldoen niet aan de normen die Europa voor een woonwijk aan de luchtkwaliteit stelt.
Parkeren
Verder zint het kabinet op een systeem voor parkeertarieven waarbij voor schone auto's minder hoeft te worden betaald dan voor vervuilende auto's. Dat vergt een wetswijzing. Het parkeerbeleid blijft evenwel een zaak van gemeenten, zei Van Geel dit weekeinde al. Hij werkt aan een sticker die aangeeft hoe schoon de auto is. Sommige gemeenten, zoals Rotterdam, werken aan plannen om 'vieze' voertuigen uit bepaalde wijken te weren. Eigenaars van auto's met zo'n sticker zouden daar dan wel terecht kunnen.
Voor schone stads- en streekbussen stelt Verkeer en Waterstaat in 2006 en 2007 in totaal 12 miljoen euro beschikbaar. Daarmee kunnen bussen voorzien worden van een roetfilter of gemeenten of regio's kunnen aardgassenbussen aanschaffen.
Subsidie voor een retrofit voor zakelijke auto's, zoals bestelwagens en taxi's, en bestelwagens voor gehandicapten is nog niet voorzien. Van Geel gaat echter uit van een vast bedrag van eveneens 400 euro, waarmee 80 procent van de meerkosten zou zijn gedekt.
Voor vrachtwagens (en ook touringcars en zware bestelwagens) blijft de subsidieregeling beperkt tot zogenoemde euro-2- en euro-3-wagens. Bij de types euro-0 en euro-1 loont het niet meer de moeite en de allerlaatste versies zijn al schoon genoeg of voorzien van een roetfilter. Het precieze subsidiebedrag moet nog worden vastgesteld. Van Geel, die denkt aan een vergoeding van 80 procent van de gemiddelde kosten, wil de markt uitdagen met goedkopere filters te komen, zei hij in Schiedam.
RAI en Bovag sceptisch
De RAI Vereniging en de BOVAG staan sceptisch tegenover het initiatief van Van Geel. Ze wijzen erop dat een roetfilter 700 à 900 euro kost en dat het niet aannemelijk is dat autobezitters van oudere auto's het verschil van enkele honderden euro's gaan bijpassen.
De vervoersorganisaties TLN en EVO willen een vergoeding van 100 procent, redenerend dat bedrijven zelf de afgelopen jaren al veel gedaan hebben aan het schoner maken van hun wagenpark. Volgens EVO kost een goedwerkend roetfilter voor bedrijfswagens tussen de 1200 en 1500 euro, exclusief installatiekosten die 250 tot 300 euro bedragen.
Natuur en Milieu verwacht dat het subsidiebedrag te laag ligt om eigenaren van dieselauto's over te halen tot de aanschaf van een roetfilter. De milieuclub denkt dat de producenten van de filters hun prijzen alleen kunnen laten dalen, als de Europese Unie duidelijke normen stelt.