Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

250 kilometer meer snelweg

  •  
21-06-2004
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Fallback image for card
Nederland moet er 250 kilometer snelweg bij krijgen. Om de files aan te pakken moeten bestaande wegen breder of dubbeldeks worden. Dat wil het CDA. Fractieleider Verhagen vindt dat het verkeersbeleid van de afgelopen jaren is mislukt door te weinig te investeren in asfalt.

Ook wil het CDA dat door investeringen in het spoor vertragingen door kapotte wissels en bovenleidingen binnen tien jaar sterk verminderd zijn. Verder moet er worden gestoken in de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologie als de waterstofmotor.

Verhagen vindt dat de aanpak van files over de verkeerde boeg is gegooid door met inperking van wegen het milieu te willen beschermen. ,,Dat werkt niet. De mensen blijven toch rijden. Voor het milieu is niet goed als er files staan. Wil je Nederland schoner krijgen, dan moeten de wegen niet dichtslibben.''

Voor de uitvoering van de verkeersplannen moet er een speciale pot komen, waarin de opbrengst van de aanschafbelasting voor auto's (bpm), de motorrijtuigenbelasting en het eurovignet voor vrachtwagens terecht moeten komen.

Ook de eventuele kilometerheffing moet volgens het CDA via dit fonds weer in de wegen gestopt worden. Die heffing mag er echter pas komen als het wegennet is uitgebreid. Ook zou risicokapitaal van het bedrijfsleven kunnen worden aangetrokken. Werkgeversorganisatie VNO-NCW bepleitte dat onlangs al, mits het geld voor de wegen als zodanig wordt benoemd en apart gezet.

Verhagen neemt de aanbevelingen over van een rapport van het wetenschappelijk bureau van het CDA dat maandag verschijnt.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) juicht de plannen toe. Vooral de vorming van een speciale pot is een lang gekoesterde wens van de vervoersorganisatie. Nu gaat de 12 miljard euro aan verkeersbelastingen naar de algemene middelen en slechts voor een klein deel naar de wegen, meent TLN. Zo'n fonds maakt een zakelijke benadering van de files mogelijk volgens het principe van 'de gebruiker betaalt'.

In politiek Den Haag reageerden VVD en LPF positief, ofwel er is een meerderheid in de Tweede Kamer voor een nieuw mobiliteitsbeleid. Als het aan VVD-fractiewoordvoerder Hofstra ligt, past minister Peijs haar verkeersplannen voor de lange termijn, de Nota Mobiliteit die na de zomer uitkomt, ook aan.

LPF-collega Hermans, die ook enthousiast is over de CDA-insteek, is toch wel benieuwd hoe de christendemocraten dit beleid willen financieren. De genoemde belastingen brengen jaarlijks liefst 5,2 miljard euro op, die nu naar de algemene middelen gaan. ,,Als we zo'n plan hadden gelanceerd, was het op die grond stukgeschoten'', aldus Hermans.

Coalitiegenoot D66 vindt het jammer dat het CDA geen geld uittrekt voor snelle metro-achtige verbindingen in de Randstad, tussen de grote steden, om de automobilist uit de auto te lokken. Bovendien vindt woordvoerder Van der Ham het voorlopig niet invoeren van een kilometerheffing ,,een gemiste kans''.

GroenLinks spreekt van het 'zoveelste asfaltplan', dat met 'monopoliegeld' moet worden betaald en zo een miljardengat in de begroting slaat. De oplossing is volgens de groenen beprijzen of een heffing per gereden kilometer. Peijs is daar op lange termijn niet tegen. Het CDA hoopt volgens GroenLinks-woordvoerder Duyvendak dat de introductie van zo'n heffing ,,net zo'n taboe wordt als de aanpassing van de hypotheekrenteaftrek''. (ANP)

Meer over:

nieuws - natuur
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.