Advocaat van de natuur en spreekbuis van het milieu.

100% Kernenergie - Joost Huijsing

  •  
20-02-2009
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
atoomstroom_reclame_VV_site.jpg
Vaste luisteraars en kijkers van Vroege Vogels keken vrijdag de 20e februari verbaasd op toen ze onze website bezochten. Op de homepage werd opvallend reclame gemaakt voor atoomstroom: "100% kernenergie - Voor een onafhankelijk klimaat - Meer weten? Klik hier". Nieuw beleid?
Nieuw beleid? Om de dooie dood niet!
Vroege Vogels is en blijft een tegenstander van kernenergie zolang de gevaren nog groot zijn en de energiewinst klein is. We kiezen in deze dezelfde opstelling als alle serieus te nemen milieu-organisaties.
"En waarom dan toch die reclame op jullie website?"
De eerste mailtjes met die vraag, en de telefoontjes, komen al binnen. Soms nog wat minder vriendelijk geformuleerd, want mensen vinden het onbegrijpelijk dat er prominent op onze site reclame staat voor elektriciteit opgewekt met kernenergie.
Ik zucht maar eens diep als ik zo'n vraag krijg. En vrees dat er nog meer zullen komen en morgen met de postbode komt er vast nog een lading brieven en kaarten op mijn bureau....Mensen zijn steeds mondiger en pikken het niet dat "hun" Vroege Vogels tegen de belangen van de natuur zou ingaan. Maar als eindredacteur moet je niet zeuren en zuchten, maar de koe bij de horens vatten.
Die reclame op de websites van de publieke omroep worden geregeld door de mensen van de STER (Stichting Ether Reclame). En die Loekie de Leeuwen hebben geen mening over natuur of milieu of dieren of kernenergie. Wie betaalt en zich aan enkele formele regels houdt, die komt in de reclameblokken op radio of tv. En sinds een paar jaar ook op de websites van de omroepen.
Meestal gaat het goed, want reclamemakers zijn ook niet gek. Daarom worden de STER-blokken op zondagochtend voor en na Vroege Vogels vaak gevuld met spotjes voor Triodosbank, Wakker Dier, de nieuwe omroep Piep. Maar soms gaat het fout. Dan heeft de adverteerder per ongeluk voor de plek gekozen. Of expres, om wat reuring te krijgen. Geen idee wat de bedoeling van de kernkoppen van Atoomstroom is. Mogelijk denken ze dat onze achterban klakkeloos
Daar kan de eindredacteur niks aan doen en waarschijnlijk staan ook de directeur en de voorzitter van de VARA machteloos. De reclame zendtijd is uitbesteed en als er maar netjes 'advertentie' boven staat dan moeten de mensen maar in de gaten hebben dat het niet de mening van de VARA is. 
Wat kunnen we er wel aan doen?
Dit stukje schrijven.
U oproepen vooral géén atoomstroom te kopen.
Er op de radio iets over zeggen (luister de 22e februari om ongeveer 9.20 uur!)
In een komende uitzending nog eens uitgebreid op kernenergie in gaan.
Nog eens bij de STER aankloppen.
Maar het beste is om de organisatie WISE warm bij u aan te bevelen. Die houdt zich al dertig jaar lang bezig met het bestrijden van atoomstroom (ook al toen de firma met die naam nog lang niet bestond). WISE probeert juist in z'n jubileumjaar donateurs te werven omdat de overheidssubsidie vermindert. Ik heb me zelf privé aangemeld als donateur en vraag u om datzelfde te doen.
Wordt donateur van WISE (warm aanbevolen!)
20 februari 2009,
Joost Huijsing
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Maandag, woensdag en vrijdag versturen wij je alle informatie uit de radio en tv-uitzending en het laatste internetnieuws.

BNNVARA LogoWij zijn voor