Een volstrekt bizarre film die bij het terugkijken één van de origineelste films blijkt die Hollywood in de jaren 90 voortbracht.
Het was de nieuwe Netflix-serie Altered Carbon die de herinnering aan Being John Malkovich loswrikte. Want ook in deze film is sprake van een soort 'sleeve', namelijk acteur John Malkovich, in wiens lichaam en geest andere mensen naar believen kunnen rondhangen. Regisseur Spike Jonze (Her) en scenarist Charlie Kaufman ( Eternal Sunshine of the Spotless Mind , Anomalisa) schotelen ons een gestoorde premisse voor die we echter zonder problemen slikken.
De tragische en onsympathieke poppenspeler Craig (John Cusack) zit verstrikt in zijn vak en in zijn sleetse huwelijk met Lotte (Cameron Diaz, vrijwel onherkenbaar door pruik en contactlenzen). Hij neemt een suf archiefbaantje op de zeven-en-een-halfde verdieping van een kantoorpand in New York en leert de bloedstollend pragmatische vamp Maxine (Catherine Keener) kennen, op wie hij verliefd wordt. Vervolgens ontdekt hij achter een archiefkast een portal naar lichaam en geest van de wereldberoemde acteur John Malkovich, die hier met enorme relativering en opoffering zichzelf speelt. Maxine haalt Craig over om deze ontdekking te commercialiseren: ze zetten een advertentie en verhuren in de avonduren op het kantoor toegang tot John Malkovich via het portal:
Ieder bezoek aan het hoofd en lichaam van Malkovich brengt de bezoeker tot euforie - zeker als er seks in het spel is in plaats van het bestellen van handdoeken - en eindigt steevast na een kwartier met een val in de berm van een snelweg buiten New York, waar Craig zijn clientèle trouw opwacht in de auto.
Als Lotte lucht krijgt van het portal en van Maxine ontwikkelt zich via sleeve Malkovich een complexe en hilarische driehoeksverhouding die, ondanks de belachelijke psychische infrastructuur waarin deze liefde plaatsvindt, op een bepaalde manier geloofwaardig en ontroerend is. En extreem tragikomisch wordt als Malkovich zelf door begint te krijgen dat er iets heel raars aan de hand is dat niet per se strookt met zijn eigen belangen. De inventiviteit van het script van Charlie Kaufman is grenzeloos, maar omdat de emoties van de betrokkenen zo echt zijn, blijft de film merkwaardig diep geworteld in de realiteit.
De acteurs zijn groots: Cusack en Malkovich spelen de toenemende wanhoop van hun karakters met verve en Diaz (foto boven) en vooral Keener (onlangs te zien als de vrouw des huizes op het creepy landgoed in Get Out ) komen steeds beter op dreef naarmate hun personages al het initiatief naar zich toetrekken ten koste van de heren. Keener kreeg terecht een Oscar-nominatie voor haar Maxine, wier gestifte glimlach die van de duivel zelf zou kunnen zijn. Ook leuk is de sarcastische manier waarop het wereldje van Hollywood wordt afgeserveerd; Charlie Sheen verdient respect voor de manier waarop hij hier zichzelf speelt.
Charlie Kaufman maakte onlangs de eveneens zeer bijzondere poppenfilm Anomalisa over onmogelijke liefdes in deprimerende zakenhotels - te zien op Netflix - en schreef het script voor de nieuwe Doug Liman scifi-film Chaos Walking, over een wereld vol telepathie maar zonder vrouwen. Spike Jonze is na de geweldige futuristische film Her ook nog zeer actief, onder meer met het regisseren van uitzinnige commercials zoals deze prachtige voor Kenzo met Margaret Qualley uit The Leftovers en Death Note.
Ziehier de trailer voor Being John Malkovich:
Being John Malkovich is te streamen via Pathé Thuis en iTunes