David Harbour (de geliefde politieman Jim uit Stranger Things) gooit de beuk erin als gedesillusioneerde kerstman.
Foto credits: Universal Studios
Kerstfilms zijn even onvermijdelijk als het feest zelf. Ook mensen die normaliter niet aan films doen, gaan als uitje in de kerstvakantie naar de bioscoop of hangen extra lang voor de televisie, bij wijze van quasi-oplossing voor de gedwongen (schoon)familie-dynamiek. De film- en tv-industrie gaat daarin mee en serveert volgaarne mierzoete films die vaak net zo nep zijn als de geforceerde gezelligheid die Kerstmis nu eenmaal soms is. Recente voorbeelden zijn The Knight Before Christmas , Falling For Christmas en Christmas With You. Er zijn ook wat meer tegendraadse kerstfilms die spotten met de kerstwetten, zoals het met kerst onvermijdelijke Home Alone en Elf. En er zijn films die openlijk het vuur openen op Kerstmis: 'anti-christmas-cinema', maar wel meestal met alsnog een vrome en hartverwarmende kerstboodschap aan het einde. Violent Night is er zo eentje, en een tamelijk verdienstelijke.
De kerstman zit te zuipen aan een bar in een pub in Bristol. Hij ís zat en hij is het zat. Al die rotkinderen die twee seconden na het eerste cadeautje het tweede alweer willen uitpakken, dat gezeik met die eeuwige videogames, en bovendien schijten zijn rendieren de boel onder. Kotsen moet hij ervan, letterlijk, want hij braakt over een onschuldig Brits dametje heen, nadat hij zuchtend zijn plicht als pakketbezorger heeft hervat en met zijn slee de hemel in is gesuisd. Oh jee, wat een platte lol, denk je in dat stadium. En inderdaad heeft Violent Night enige tijd nodig om op stoom te komen; het eerste half uur is wankel. Maar daarna wordt het uiteindelijk op een grimmige manier grappig.
De situatie is dat Santa in een landhuis van een even afschuwelijke als rijke matriarch terechtkomt, waar de familie met kerst samenkomt om te azen op het geld van de dame in kwestie. Ze is nog niet dood, maar verder doet de setting erg denken aan die in Knives Out. Er is sprake van een enorme berg geld in de kluis, van een overval door een zwaarbewapende bende, en van het schattige meisje Trudy (Leah Brady uit The Umbrella Academy ), kleinkind van de matriarch, die erg in de kerstman gelooft en in de loop van de film via een walkie-talkie contact houdt met Santa, die met pakjes en rendieren en al bij het landhuis is neergestreken om nog wat extra te zuipen.
En wat blijkt: de onsterfelijke Santa was vroeger een Viking-krijger en heeft aldus de skillset om het op te nemen tegen de zwaarbewapende bende, met behulp van zijn knots Skull Crusher en de liefde van het meisje, dat Santa in de loop van de vluchtige bijna twee uur durende speelduur van Violent Night doet inzien dat zijn beroep nog steeds relevant is en dat er nog steeds heel fijne en leuke mensen zijn en niet alleen maar inhalige, oppervlakkige idioten. Kerstboodschap gegarandeerd, met andere woorden.
De manier waarop Santa de zaken op orde brengt in het landhuis, is uiterst wreed: de producenten en stuntlui van Violent Night waren ook verantwoordelijk voor het esthetische ultra-geweld van John Wick , Atomic Blonde en Bullet Train. Regisseur is de Noor Tommy Wirkola, eerder verantwoordelijk voor de Dead Snow- zombiefilms en voor de Netflix-film What Happened to Monday. Voor Violent Night betekent dat dat Santa eerst elegant in elkaar gerost wordt door de bad guys en ze daarna als herboren Viking zelf door de mangel haalt. Veel vechtscènes, veel automatische wapens en veel sadistische mutilaties; de trailer zegt genoeg. En dat alles in een nogal incongruente setting; de schattige Trudy en de familie-beslommeringen in het landhuis detoneren nogal met de verkoolde lijken die de uit zijn dronkenschap ontwaakte Santa achterlaat. Het voelt soms een tikje pervers, deze combinatie van geweld en kerstsfeer.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Maar uiteindelijk zit je grinnikend in je stoel, vooral doordat het ensemble acteurs, Harbour voorop, zich zichtbaar vermaakt met al deze ongein. De one-liners worden in de loop van de film ook steeds beter. Zo neemt Violent Night je succesvol op sleeptouw; als je in de kerstvakantie een middag aangenaam in de bioscoop wilt doorbrengen met kerstige flauwekul dan is Violent Night geen slechte keus. De ergernis van je knorrige zwager/schoonzus over zoveel geweld en gevloek is een potentiële toegevoegde bonus. Waar iedereen het over eens zal zijn, is dat de band tussen Santa en Trudy te midden van al het gedoe op een vreemde manier nogal ontroerend wordt; hoewel we hier niet direct te maken hebben met een kerst-klassieker in wording, is de afsluitende warme moraal van dit verhaal eigenlijk minder stuitend dan bij veel sentimentelere kerstfilms.
Violent Night is aldus een redelijk succesvolle (anti-)kerstfilm. Wie meer wil, kijkt naar het strakker geregisseerde, thematisch zeer verwante en iets betere Fat Man met Mel Gibson als ontspoorde Santa of nog beter: naar de ongelofelijke zombie-kerst-musical-romkom-highschoolfilm Anna and the Apocalypse , beide voor een paar euro te streamen, om de kerstdagen op een aangename wijze op te vrolijken.
Violent Night draait vanaf 1 december 2022 in de bioscoop