Twee politieagenten (Omar Sy en Laurent Lafitte) worden op een eigenaardige zaak gezet in vermakelijke buddy-cop-film.
François Monge (Laurent Lafitte, Elle , 2016) is van deftige komaf, kent mensen op belangrijke plekken en etaleert graag z’n kennis. Ousmane Diakité (Omar Sy uit Lupin ) is meer streetwise en schroomt niet zijn vuisten in te zetten als wapens. Op een dag slaan de twee rechercheurs, die elkaar niet zo goed mogen, noodgedwongen de handen ineen om een kolderieke moordzaak op te lossen: een lijk is in tweeën gesneden en een deel is aangetroffen in de bumper van een TGV-trein in Parijs, terwijl het andere deel in een dorpje in de Franse Alpen wordt gevonden. (Dat ziet er op de tafel van de lokale patholoog-anatoom trouwens nogal onsmakelijk uit, een lul en twee benen.)
Zodoende reizen de twee talentvolle agenten – die eigenlijk ook minkukels zijn – af naar de Franse idylle. Het resultaat is een rechttoe rechtaan buddy-cop -film die vooral de moeite waard is vanwege het spel van Lafitte en Sy, die zichzelf op heerlijke wijze totaal niet serieus nemen. Er wordt volop geschmierd door de twee die kibbelen – hoe spreek je yoghurt eigenlijk uit – hebben verheven tot een topsport. Het verhaal zelf – ook is er iets met drugshandel – is in die zin inferieur aan de belevenissen van de twee. Bovendien weet filmmaker Louis Letterier, onder meer bekend van The Transporter (2002), zich wel raad met actie en ziet The Takedown er bij vlagen spectaculair uit.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
De luchtige, frivole actiefilm had – en dat is in zekere zin een zeldzaamheid – ook prima in de vorm gegoten kunnen worden van een televisiereeks, met Diakité en Monge die op eigenzinnige wijze wekelijks een moord oplossen. Maar vooralsnog moeten we het doen met de film.