De ietwat lange Poolse thriller toont de ernstige gevolgen van een doortrapte manipulator.
‘Ik wilde met u praten, want ik heb iets recht te zetten. Wat ik heb gedaan, zie ik niet als plagiaat.’ In een studiezaal van de Universiteit van Warschau bereidt Tomasz Giemza (Maciej Musialowski) zijn verweer voor, voordat hij op het matje wordt geroepen bij de rector. Het mag niet baten: hij wordt weggestuurd van de rechtenfaculteit.
Waarheid is vreemder dan fictie. Het plot van de Poolse thriller vertoont een gelijkenis met een echte tragedie die zich in januari 2019 afspeelde in Polen: de publieke moord op de liberale burgermeester Pawel Adamowicz. Het script van The Hater (originele Poolse titel: Sala samobójców. Hejter) weerspiegelt het verhaal van Tomasz, een sociopatische manipulator die uiteindelijk zijn pijlen richt op een homoseksuele burgemeesterskandidaat, Pawel Rudnicki (Maciej Stuhr).
De film herenigt de Poolse regisseur Jan Komasa met scenarioschrijver Mateusz Pacewicz, die eerder samenwerkten aan de Oscar-genomineerde film Corpus Christi. The Hater behandelt thema’s rond de vermenging van de online wereld en de realiteit, zoals eerder voorkwam in Komasa’s bekroonde film Suicide Room uit 2011.
Na zijn afgebroken studie bemachtigt Tomasz een baantje bij een louche pr-bedrijf dat wordt beheerd door Beata (Agata Kulesza), die aangeeft dat ‘echte marketing de morele grenzen niet dient te overschrijden’ maar tegelijkertijd wel anoniem online desinformatie biedt voor de klanten.
In zijn eerste opdracht gebruikt hij ‘de kracht van suggestie’ om een populaire health influencer van haar troon te stoten, en in zijn volgende opdracht is hij belast met het karakteriseren van Rudnicki als een politicus wiens beleid zal leiden tot massale islamisering en de daaropvolgende vernietiging van Polen. Tomasz is meer dan klaar voor de zware opdracht, omdat hij in de ban is van zijn jeugdvriendin Gabi (Vanessa Aleksander), wier welgestelde ouders Robert (Jacek Koman) en Zofia (Danuta Stenka) hem een toelage geven en tevens behoren tot Rudnicki's weldoeners.
De kracht van de film is dat deze blootlegt dat het internet sommige mensen een middel biedt voor bedrog, en hoe desinformatie en nepnieuws zich kan verspreiden. Daarnaast biedt het inzicht in de opkomst van wit nationalisme in Polen. De film slaagt wanneer de virtuele wereld naadloos opgaat in de echte wereld om de zware kosten van Tomasz’ bemoeienis weer te geven.
Toch stipt Pacewicz iets te veel thema's, aan waardoor de film enigszins te lang duurt. Het is namelijk niet alleen een karakterstudie van Tomasz, maar tevens een kritiek op de hedendaagse westerse cultuur. Tomasz is een jonge man met een gebrek aan empathie die past in een online ecosysteem dat hem negatief stimuleert, maar tegelijkertijd wordt hij zelf gemanipuleerd door opportunisten.
The Hater toont hoe desinformatie en nepnieuws zich razendsnel kan verspreiden en in het extreme geval kan manifesteren in haatdaden. Een jonge man wordt ertoe bewogen om de wereld om hem heen doelbewust te vernietigen.