
© HBO Max
Derig jaar na The Brothers McMullen onderzoekt filmmaker en acteur Edward Burns hoe het is gesteld met de gefictionaliseerde Ierse broers die destijds lief en leed met elkaar deelden.
The Brothers McMullen, een drama over drie jonge Iers-Amerikaanse broers uit het New Yorkse Long Island, was in 1995 een van de pareltjes op het Sundance filmfestival. Filmmaker en acteur Edward Burns, die Barry speelde en de regie verzorgde, gaf met de film inzicht in een gemeenschap die door krachten van buitenaf pijlsnel aan het veranderen was. Met voortdurend existentiële discussies over seks, het huwelijk en het geloof tot gevolg.
In The Family McMullen laat hij, dertig jaar later, zien hoe die veranderingen zijn geland bij de sleutelpersonages van toen. Op broer Jack (Jack Mulcahy) na, naar verluidt omdat Mulcahy niet tevreden was over het door de producenten geboden salaris. Dus verkondigt zijn weduwe Molly (Connie Britton) in de openingsscène dat Jack dood is – én dat zij, nadat ze erachter kwam dat hij vreemdging, zelf ook een paar affaires heeft gehad.
De plaats van handeling is ditmaal niet Long Island, maar Brooklyn, waar Barry neerstreek na zijn scheiding van de vrouw met wie hij zoon Tommy (Pico Alexander) en dochter Patty (Halston Sage) kreeg. Aan het begin van de film is te zien dat Barry’s devote broer Patrick (Michael McGlone) in een scheiding ligt en in een identiteitscrisis zit: mag hij tijdelijk bij Barry intrekken? Tommy wil op zijn beurt stoppen met zijn opleiding en focussen op een acteercarrière en heeft hetzelfde verzoek. En als Patty’s verloving in de soep loopt, trekt ze eveneens bij Barry in.
The Family McMullen is dus een familiereünie, en iedereen is single. Dus ontstaan er al snel nieuwe romances. Tommy, die nog nooit heeft gevoeld hoe het is om verliefd te zijn, krijgt een oogje op Karen (Juliana Canfield); Patty belandt in bed met een loodgieter die ze nog kent uit haar jeugd; Barry versiert Karens moeder (Tracee Ellis Ross), die hij nog kent van vroeger.
De McMullens zijn in die zin nog steeds op zoek naar de ware liefde. En als blijkt dat Molly het familiehuis in Long Island wil verkopen, is dat een teken dat de Ierse roots van de familie nog meer naar de achtergrond verdwijnen. Dat blijkt ook uit de dialoog, zoals wanneer Barry veinst boos te zijn op Patty’s verloofde, die hem niet vooraf om haar hand heeft gevraagd: ‘Het is dat ik geen traditionalist ben, anders hadden we nu in de tuin met elkaar gemat.’
Tegelijkertijd laat Burns zien dat veel van de Iers-Amerikaanse gebruiken, zoals de liefde voor de gemeenschap en de cynische humor, nog springlevend zijn. En dat de film zich afspeelt in de opmaat naar de feestdagen, geeft hem een extra rode gloed. The Family McMullen is vooral een tip voor diegenen die met eigen ogen willen zien hoe Barry, Molly en Patrick volwassen zijn geworden – en hoe dat afstraalt op Barry’s kroost.
The Family McMullen, vanaf vrijdag 5 december 2025 bij HBO Max
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief