Logo VARAgids
Alles over tv, series, films en podcasts

Regisseur Joep Krijnen werkt al dertig jaar met Youp van ’t Hek en maakte een documentaire over zijn laatste theatertour

16-06-2025
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5032 keer bekeken
  •  
JoepYoup 01

© Bob Bronshoff

In YOUP: Leven na het spelen blikt Youp van ’t Hek terug op zijn carrière. In gesprek met Joep Krijnen, dertig jaar lang zijn vaste regisseur, en maker van de documentaire.

Je volgde Youp voor je documentaire in de laatste maanden van zijn carrière. Heb je iets over hem geleerd dat je nog niet wist na dertig jaar samenwerking? Je zou denken dat iemand die zijn hele leven op het podium heeft gestaan moeite heeft met afscheid nemen, maar bij Youp was daar geen sprake van. Zijn besluit stond vast: op zijn zeventigste zou hij een punt zetten achter zijn carrière. Veel artiesten vallen na hun afscheid in een gat, maar hij zei gewoon: ‘Ik heb dit zo lang mogen doen, nu is het mooi geweest.’ Die laatste weken viel mij weer op hoe prettig laconiek hij is. Vijf minuten voor aanvang van een voorstelling kan hij nog staan sjoelbakken. Als de toneelmeester op zijn horloge wees, zei hij: ‘Wacht even, deze stenen moet ik nog even gooien.’ Daarna liep hij nog even naar de kleedkamer, schoor zich snel en stapte het podium op. Die ontspannenheid is geen truc, dat ís hij gewoon.

De documentaire laat ook de impact zien van persoonlijk verlies. Zeker. Het laatste jaar verloor hij veel mensen die hem dierbaar waren. Vooral de dood van zijn zwager, de broer van Debby, heeft hem diep geraakt. Hij noemt het zelf in de documentaire een ‘dodendomino’; familie, vrienden, collega’s – het stapelde zich op. Hij zegt op een gegeven moment ook dat hij nauwelijks toekomt aan vooruitkijken, omdat hij zo bezig is met verlies. Dat laat een heel andere kant van hem zien dan mensen misschien gewend zijn. Maar ook daarin is hij eerlijk, helder en open.

Hoe kijk je terug op je samenwerking met Youp? Ik heb zijn voorstellingen sinds 1994 geregisseerd voor televisie, en in die dertig jaar is er nooit sprake geweest van onenigheid. In het begin werkte hij nog met Joop Koopman als manager, later werd dat Hans Floberg. Met Hans overleg ik inhoudelijk: blijft de lijn van de voorstelling overeind, zijn er structurele veranderingen? Maar Youp zelf? Die bemoeide zich nauwelijks met de registratie. Hij had er alle vertrouwen in dat het goed zou komen en dat werkt ontzettend fijn.

Wat doet een televisieregisseur eigenlijk? Mijn taak was om de artiest in staat te stellen om de voorstelling te spelen zoals hij of zij die altijd speelt, zonder zich belemmerd te voelen door licht, camera’s of crew. Dat is eigenlijk het hoogste doel van een regisseur in mijn vak: onzichtbaar zijn. Als je je werk goed doet, vergeet de artiest dat je er bent en de kijker thuis dat hij naar een opname kijkt. Om dat te bereiken ben ik maanden bezig. Ik bekijk de voorstelling vaak wel tien keer. Dan leer ik het ritme kennen, weet ik waar de accenten zitten, wanneer de grappen vallen, wanneer hij naar links loopt, waar hij stilvalt. Op basis daarvan maak ik met mijn dierbare regie-assistente Loes Landkroon een nauwkeurig draaiboek. Cameraplaatsen worden bepaald, lichtstandaarden aangepast, decor soms subtiel bijgesteld. Door die maandenlange voorbereiding weet je als het goed is het gevoel van een zaal over te brengen.

Verandert jouw aanpak als het gaat om verschillende cabaretiers? Elke cabaretier vraagt een andere aanpak. Jochem Myjer bijvoorbeeld is veel dynamischer, dat vraagt om een totaal andere cameravoering. Maar ook per voorstelling verschillen de eisen. Het is echt niet simpelweg een paar camera’s neerzetten en draaien. Zeker bij Youp, waar de kracht vaak zit in kleine momenten en subtiliteit, moet je alles goed timen.

Lees verder in VARAgids 25. Vanaf dinsdag 17 juni 2025 op de mat, in de winkel en in de app. Nog geen abonnee?

Delen:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief

Al 100 jaar voor