De jonge Amerikaanse regisseur Aneesh Chaganty heeft met de inventieve film Searching één van de grote bioscoopverrassingen van het jaar afgeleverd.
De thriller Searching, die vertelt over een vader die online op zoek gaat naar zijn vermiste tienerdochter, is het gedroomde visitekaartje voor de 27-jarige filmmaker.
De hele film wordt verteld via beelden op schermen van computers en smartphones. Wanneer wist je dat deze manier van vertellen zou werken?
“Ik heb best heel lang getwijfeld of het zou lukken om ons revolutionaire idee daadwerkelijk om te zetten in een speelfilm die twee uur kon boeien. Er waren zoveel hobbels en risico's die we moesten nemen. Maar toen we de proloog af hadden, waarin we zien hoe de relatie tussen vader David en dochter Margot zich in de loop van de jaren heeft ontwikkeld, was ik ervan overtuigd dat het echt goed zou kunnen uitpakken.”
Je dwong iedereen in de crew uit zijn of haar comfortzone te stappen. Maar datzelfde gold voor de acteurs. John Cho speelde nog nooit een dragende hoofdrol en Debra Messing, die de rechercheur speelt die de zaak onderzoekt, kennen we vooral van Will & Grace.
“Ik wilde dat dit project iedereen die meewerkte dwong om anders te gaan denken en werken dan ze gewend waren. Dat gold dus ook voor de acteurs. Ik denk dat John Cho meer kan dat hij tot nu toe heeft laten zien in grote films als Star Trek of American Pie . En van Debra Messing weten we allemaal hoe goed haar timing en haar fysieke humor is. Ik wilde eens laten zien dat ze veel meer dan dat kan en dat ze ook uitstekend uit de voeten kan met een dramatische rol als deze. Ik heb er geen moment aan getwijfeld dat ze dat kon.”
Had de keuze van John Cho ook te maken met de behoefte aan meer diversiteit in Hollywood?
“Ja, absoluut. Ik ben opgegroeid met actiefilms als Mission: Impossible en Bourne. Ik vond ze geweldig. Maar als kind van Indiase ouders zag ik eigenlijk nooit actiehelden waarin ik mij fysiek herkende. Dat heeft mij altijd verbaasd, we leven in een land en een wereld met zoveel verschillende mensen. De kleur van iemands huid doet er volgens mij niet echt toe als je uit een vliegtuig springt of een schurk achtervolgt in een dure auto. Dat wil ik graag bewust veranderen. Ik wil graag dat de nieuwe generatie jongeren met Indiase of Koreaanse ouders wél af en toe helden of hoofdpersonages zien waar zij fysiek op lijken.”
Vader John komt erachter dat zijn dochter online veel geheimen voor hem had. Moeten we de film zien als een waarschuwing tegen moderne technologieën die ons van elkaar vervreemden?
“Nee - internet heeft, zoals alles, twee kanten. Veel media lichten naar mijn smaak veel te veel de negatieve incidenten en excessen uit. Alsof internet en smartphones ons alleen maar van elkaar vervreemden en ellende veroorzaken. Dat is gewoon niet waar: internet en smartphones kunnen ons ook nader tot elkaar brengen en onze kennis vergroten. Ze kunnen ons helpen andere standpunten te begrijpen en zo bij te dragen aan een betere wereld. Ik denk ook echt dat we die beide kanten van het verhaal in onze film laten zien.”
Je wordt nu geprezen als 'wonderboy' in Hollywood. Hoe ga je om met die verwachtingen?
“Het voelt heel goed om te worden beloond na twee jaar heel hard werken. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor alle mensen met wie ik aan dit project heb gewerkt. Maar ik heb op geen enkele manier de illusie dat ik er nu al ben; integendeel, ik ben pas net begonnen. Laat me nu maar eens gaan bewijzen dat ik ook een normále film tot een goed einde kan brengen.”
Searching draait vanaf 6 september in de Nederlandse bioscopen.