© Netflix
In deze bijzonder volwassen animatiefilm (die ook voor kids een mustsee is) moet een onschuldige ridder (Riz Ahmed) zijn onschuld zien te bewijzen met hulp van een olijke gedaanteverwisselaar (Chloë Grace Moretz).
Wanneer ridder Ballister Blackheart (Riz Ahmed) wordt beschuldigd van de moord op koningin Valerin (Lorraine Toussaint) dan vindt hij in gedaanteverwisselaar Nimona (Chloë Grace Moretz) een medestander. Hij weet met Nimona’s hulp te ontsnappen en wordt vervolgens door het hele rijk op de hielen gezeten door Valerins volgelingen. Nimona speelt zich af in een paradoxale wereld; een soort futuristische middeleeuwen waarin harnassen en laserguns zijn verenigd. Denk aan Blade Runner meets Robin Hood. Dat is slim bedacht door de makers: de technologie is misschien innovatief; dat zijn de (conservatieve) waarden allerminst, blijkt al snel.
Nimona ontpopt zich al snel tot een indringende en ontroerende allegorie voor een keur aan eigentijdse maatschappelijke problemen. Zo is Blackheart homo en verliefd op ridder Ambrosios (Eugene Lee Yang). Maar hoe verenig je zo’n masculien beroep met tederheid? Nimona is een metafoor voor mensen die niet per se elke dag hetzelfde willen zijn; die zich willen kunnen transformeren. Meestentijds is ze een jong meisje, maar ze verandert ook zo in een zuurstokroze eenhoorn of in een onschuldig bevertje. Ja, Nimona draait om de wijze waarop mensen uit de LHBTI-hoek nog steeds worden onderdrukt; die boodschap ligt er lekker dik bovenop in de film.
Met als grootste onderdrukker The Director (Frances Conroy): de oud-baas van Blackheart die Nimona ‘een monster’ vindt. Een monster dat ‘onze manier van leven’ bedreigt. In dit soort dialoog komen de parallellen met de transfobe en gevaarlijke nonsens die dagelijks op Amerikaanse televisiezenders als FOX worden gebezigd bovendrijven. Maar, zo stelt een personage tegen het einde, wat als we het altijd bij het verkeerde einde hebben? Dat is natuurlijk uiteindelijk de nijpende boodschap: we zaten altijd fout. Het is knap hoe filmmakers Nick Bruno en Troy Quane een heel precair onderwerp behandelen in een bijzonder speelse, in minimalistische esthetiek opgetrokken, animatiefilm.
Dat is gedurfd. Naar verluidt was de film eerst bij Disney in productie. Maar dat bedrijf vond de thematiek te vooruitstrevend. Goddank is de film nu bij Netflix te zien.
Nimona, vanaf vrijdag 30 juni 2023 bij Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief