De gelauwerde actrice speelt een mysterieuze einzelgänger in spannende maar te langdradige thriller.
Foto credit: Liane Hentscher / Netflix
Oscarwinnaar Allison Janney speelt in Lou een soort John Rambo: een geheimzinnige einzelgänger die zich prima kan redden in de wildernis. Lou (Janney), die steevast wordt vergezeld door haar hond Jax, woont op een eiland voor de Amerikaanse westkust, waar ze frequent jaagt op herten die ze dan zelf in haar keuken uitbeent. Haar buren zijn Hannah (Jurnee Smollett uit Lovecraft Country ) en haar dochter Vee (Ridley Bateman). Als Vee op een dag wordt ontvoerd door haar sadistische vader (Logan Marshall-Green speelt oud-commando Philip), dan besluit Lou Hannah te helpen. Dit alles speelt zich af tijdens een regenstorm, waardoor het spoorzoeken wordt bemoeilijkt.
En sowieso benadrukt Hannah dat ‘ze echt niet op kunnen tegen Philip’. Maar ze weet nog niet wat Lou in petto heeft. Het staat buiten kijf, en dat weet filmmaker Anna Foerster maar al te goed, dat het heerlijk is om Janney aan het werk te zien als een moordmachine. Ditmaal niet in een komische rol , maar als een badass die zich wel raad weet met een geweer. En ook Marshall-Green acteert uitstekend als de sociopaat in het verhaal. Spijtig genoeg is er echter een tenenkrommende wending ergens halverwege de film die volstrekt niet nodig is. En het laatste half uur – denk aan een uitgesponnen eindstrijd - had aanzienlijk compacter gekund.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Niettemin smaakt dit naar meer. Mannen op leeftijd – zie bijvoorbeeld Liam Neeson in de Taken -franchise – krijgen regelmatig de kans om na hun zestigste nog te excelleren als actieheld, maar Janney laat zien dat vrouwen dit minstens zo goed kunnen. De onnozele verhaallijn moet je maar voor lief nemen.