De ene schouder is gewoon geel, de andere schouder is zwart met gele en witte puntjes, net zoals de buik en de rug. Een sterrenhemel vol dromen stelt het voor, dit speciaal voor de Tour de France ontworpen truitje van Jumbo-Visma, om iedereen aan te moedigen in je dromen te geloven. Alle renners en rensters van de ploeg rijden er komende maand in.
Lekker cheesy zou je kunnen denken. Maar het realiseren van dromen wordt zo doorleefd bij de wielerploeg van directeur Richard Plugge, door elke werknemer – van mechanieker en kantoor- medewerker tot kandidaat voor Tourwinst Jonas Vingegaard – dat het ver voorbij simpele marketing gaat. De nachtelijke hemel staat symbool voor waar de ploeg al sinds jaar en dag voor staat:
het hoogste ambiëren, reiken naar de sterren, en dromen laten uitkomen. ‘Een droom moet niet alleen een droom zijn. Je moet er een datum op plakken, een planning maken en het vooral tast- baar maken: hoe voelt die droom, hoe ruikt-ie? Wat wil je voelen als we dat halen? En wat doe je morgenochtend als je opstaat om die droom te realiseren? Dat gesprek hebben we heel vaak met elke medewerker hier. Iedereen heeft daar een ander antwoord op, omdat iedereen een andere taak heeft, maar iedereen weet wel heel goed wat hij of zij elke dag moet doen om de gezamenlijke droom te verwezenlijken.’
De rode draad in het leven van Richard Plugge is niet moeilijk te ontdekken. Een visie ontwikkelen en die stapsgewijs succesvol maken is wat hij al zijn hele carrière doet. Eerst als journalist en hoofdredacteur van verschillende sportmagazines, zoals Fiets, Sportweek en nusport.nl, en nu als directeur/eigenaar van de meest toonaangevende wielerploeg ter wereld. Tot vorig jaar was het winnen van de Tour de France de grote droom van Jumbo-Visma. Dat is gelukt. Dit jaar is de droom geüpgraded naar de beste sportploeg van het decennium worden. Ze zijn hard op weg, want dit voorjaar won Jumbo-Visma ook voor het eerst de Giro d’Italia, met Primož Roglič. De aankondiging van Jumbo om vanaf eind 2024 te stoppen als hoofdsponsor heeft volgens Plugge geen gevolgen voor de toekomstplannen.
Zit dat dromen najagen al van jongs af aan in je?
Ja, ik kan me niet anders herinneren dan dat ik dingen graag naar een hoger plan breng. Als ik een visie heb, zie ik ook meteen hoe ik die kan uitwerken. En ik ben iemand die vervolgens de drive heeft om het uit te voeren, er met volle kracht voor te gaan. Bij Fiets heb ik uit mezelf een plan ingediend hoe het tijdschrift beter gemaakt kon worden, en toen ben ik aangesteld als hoofdredacteur om dat plan uit de voeren. Bij Sportweek heb ik later hetzelfde gedaan door online te gaan, en uiteindelijk nusport op te richten.
Lees verder op blz. 10 van VARAgids 26.
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief