Pools misdaaddrama over een fan van Agatha Christie is een vermoeiende kijkervaring.
Huismoeder Magda (Anna Smolowik) heeft haar carrière als dierenarts stopgezet toen ze kinderen kreeg. Sindsdien ontfermt ze zich over haar kroost en manlief in een idyllische buitenwijk in een plaats vlak bij het Poolse Warschau. Dat laatste is overigens opmerkelijk: Magda’s echtgenoot is een onuitstaanbare blaag die klaagt als de pasta die Magda opdient niet ‘al dente’ is - waarom verlaat ze hem niet? In for a Murder (W jak morderstwo) hangt echter aan elkaar van dit soort verhaaltechnische slordigheden en onnozelheden. En de boodschappen liggen er bovendien dik bovenop.
Centraal in de film staat dat Magda op een nacht een lijk vindt in een park vlak bij haar huis. Het maanlicht schijnt op het zielloze lichaam van een jonge deerne. De hoofdpersoon, een fervent lezer van de misdaadromans van Agatha Christie , gaat vervolgens op onderzoek uit en blijkt al snel een groter speurtalent dan de rechercheur die op de zaak is gezet. De moraal van het verhaal? Als je maar genoeg werk van Christie leest dan word je spontaan een expert in moordzaken, zoveel is duidelijk. En ook op een plek waar iedereen gelukkig oogt vinden impactvolle tragedies plaats.
Onze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Magda blijkt daarnaast ook zelf een relatie te hebben tot het stoffelijk overschot – er schijnt iets te zijn met een hanger; en een vriendin van vroeger. En filmmaker Piotr Mularuk presenteert zoals een whodunit betaamt ook nog een paar red herrings waarmee hij de kijker probeert af te leiden. Maar afleiden werkt uitsluitend als je ook daadwerkelijk geïntrigeerd bent door wat je ziet; dat is bij In for a Murder al van meet af aan geenszins het geval. Dit is een film die de kijker niet serieus neemt; die de kijker – zo zou je zelf kunnen stellen – veracht door alles opzichtig uit te leggen en toe te lichten, met een vermoeiende kijkervaring tot gevolg.