Wie zijn toch die artiesten die de opening van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 72: Lukas Nelson en Shooter Jennings, bekend van The Ranch.
Ze braken ooit door als Hyde en Kelso in That '70s Show, en tien jaar na de laatste aflevering van die serie kwamen Danny Masterson en Ashton Kutcher weer bij elkaar voor The Ranch. De sitcom (waar That '70s-collega’s Mila Kunis, Wilmer Valderrama en Laura Prepon ook kort in verschenen) volgt twee broers (hoewel er inmiddels nog maar eentje over is) die werken op de boerderij van hun vader (Sam Elliott). En waar hun vorige sitcom vol verwijzingen naar muziek uit de seventies zat, knipoogt The Ranch uitgebreid naar het countrygenre.
Dat blijkt al uit de intromuziek: ‘Mamas don’t let your babies grow up to be cowboys’. De tekst van het nummer gaat over het opvoeden van kinderen, met teksten als ‘Don’t let ‘em pick guitars or drive them old trucks’. Dat past al uitstekend bij de sfeer van de serie, waarin vader Beau zijn zoons Colt (Kutcher) en Rooster (Masterson) een strenge, maar rechtvaardige opvoeding probeert mee te geven.
Maar ook de achtergrond van deze uitvoering blijkt toepasselijk op het vader en zoon-thema van The Ranch. ‘Mamas don’t let your babies grow up to be cowboys’ werd namelijk in 1975 geschreven door zanger Ed Bruce, maar het waren Willie Nelson en Waylon Jennings die het nummer drie jaar later bekend maakten. En de producenten van The Ranch vroegen aan Lukas en Shooter, de zoons van de twee countrylegendes, of ze een cover van het nummer op wilden nemen. Dat is goed bevallen: toen Shooter en Lukas merkten hoe soepel die opnames gingen, besloot het duo om samen op tournee te gaan.
Het is overigens niet de enige countryverwijzing in The Ranch. Zo is iedere aflevering van de serie vernoemd naar nummers van de zangers Kenny Chesney, George Strait, Tim McGraw en Garth Brooks. Daarnaast staat de soundtrack vol met hits uit het genre. Niet verrassend ook, aangezien die wordt samengesteld door Frankie Pine, die ook verantwoordelijk is voor de muziek van de hitserie Nashville. Kutcher is een groot voorstander van het gebruik van muziek in het sitcomgenre, iets dat niet veel gebeurt. ‘We realiseerden ons dat een hoop dingen die in sitcoms gedaan worden, simpelweg gebeuren omdat het altijd zo ging’, vertelt hij aan CNN. ‘Maar waarom zou je niet meer muziek gebruiken om een filmisch gevoel aan je serie te geven?’