Wie zijn toch die artiesten die de opening van onze favoriete tv-series verzorgen? In deze reeks artikelen kijken we naar de bands, zangers en zangeressen die de leaders zongen. Deel 56: Douglas Cuomo, bekend van Sex and the City.
Aan het eind van de jaren 90 brengt HBO twee series uit die het tv-landschap voorgoed veranderen. The Sopranos brengt vanaf 1999 filmkwaliteit naar het kleine scherm, terwijl Sex and the City een jaar eerder voor een seksuele revolutie in het tv-landschap zorgt. De avonturen van Carrie Bradshaw en haar vriendinnen laten een openhartig beeld zien van het seksleven van vrouwen in New York.
Voor het intro liet bedenker Darren Starr zich inspireren door de serie That Girl, waarin de stad New York een belangrijke rol speelt. Ook The Mary Tyler Moore Show is een inspiratie voor de Amerikaan. ‘Ik wilde kijkers een eerste kennismaking geven van het karakter van Carrie, een klein beetje van het verhaal vertellen, en ook aantonen dat ze zichzelf niet heel serieus neemt’, vertelt Starr aan Entertainment Weekly. En om dat gevoel verder neer te zetten, vraagt hij componist Douglas Cuomo.
De Amerikaanse componist en multi-instrumentalist verzorgt op dat moment al enkele jaren de muziek voor documentaires voor verschillende Amerikaanse omroepen, waaronder HBO. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de soundtrack van 120 afleveringen van de politieserie Homicide: Life on the Street. Naast zijn werk voor televisie is Cuomo recentelijk ook actief in de klassieke wereld, met onder anderen zijn opera Doubt.
Wanneer Cuomo door Starr benaderd wordt voor Sex and the City, is er nog geen beeldmateriaal geschoten.In plaats daarvan krijgt de muzikant een paar tekeningen te zien en de instructie dat het slim en sexy moet klinken, maar ook niet al te serieus. ‘Ik kreeg een paar schetsen, waarin je de vrouwen zag winkelen en naar een museum zag gaan’, vertelt Cuomo. ‘Ik huurde een drummer en een saxofonist en ging aan de slag, we hadden zo’n tien dagen de tijd. Vanwege de verschillende scènes in de schetsen, had ik ook een muziekstuk met verschillende delen gemaakt. Maar toen ik binnen kwam, zei Darren: “Oh, dat doen we niet meer!”’
‘Voor mijn gevoel duurde het een uur voordat het nummer, dat maar 37 seconden duurt, voorbij was’, vervolgt Cuomo, ‘zo nerveus was ik. Als je muziek voor iemand speelt, weet je nooit of het je slechtste of je beste werk aller tijden is. Maar nadat Darren het een keer gehoord had, zei hij: “Dit is een homerun.”’ Sterker nog: de bedenker van de reeks is zo’n fan, dat hij het nummer aangrijpt om zelf promotie voor Sex and the City te maken: ‘In het eerste seizoen was de serie nog helemaal niet populair. En dus reed ik door L.A. met de muziek zo hard mogelijk op in m’n auto, in de hoop dat mensen het zouden herkennen!’