In dit even simpele als effectieve overlevingsdrama beklimmen twee vriendinnen een ruim 600 meter hoge tv-toren, waarna ze vast komen te zitten aan de top.
Foto credit: Dutch FilmWorks
De vriendinnen Becky (Grace Caroline Currey) en Hunter (Virginia Gardner) zijn wat je noemt echte adrenalinejunkies. In hun vrije tijd doen ze extreme stunts of beklimmen ze de steilste bergtoppen, het liefst met zo min mogelijk zekeringen. Een van hun riskante uitstapjes loopt echter vreselijk af wanneer Dan (Mason Gooding), de geliefde van Becky, een fatale val maakt.
Als de meiden elkaar een jaar later weer voor het eerst zien - Hunter komt net terug van een wereldreis, Becky is in een hevige depressie geraakt - komt Hunter met het bizarre idee om een verlaten, ruim 600 meter hoge tv-toren te beklimmen, te midden van een desolaat woestijnlandschap. Vastbesloten om over haar angsten heen te komen en zich weer de oude te voelen, gaat Becky in op het bloedlinke plan.
Wat volgt is een huiveringwekkende overlevingsthriller, waarbij het kijken naar het geklauter van de meiden een haast fysieke ervaring wordt. De cameravoering, die in verschillende close-ups de verroeste en krakkemikkige structuur van de toren in beeld brengt en in totaalschots de enorme hoogte van de zendmast toont, werkt geweldig effectief. In alles voel je dat de meiden overgeleverd zijn aan een staaltje techniek dat op elk moment zou kunnen instorten.
Wanneer de meiden met veel moeite de top bereiken, gebeurt dan ook iets dergelijks: de gehele ladder waarmee de vriendinnen boven kwamen breekt los van de mast en tuimelt naar beneden, waardoor Becky en Hunter vastzitten aan de top. Zonder bereik op hun telefoons en met geen mens in zicht om hen te redden.
nze nieuwsbrief ontvangen? Iedere vrijdag de nieuwste series en films in je inbox! Meld je hier aan.
Dat simpele uitgangspunt leidt tot een opeenstapeling van enorm riskante maar ook creatieve pogingen om de bewoonde wereld te bereiken. De spanning die dat oplevert is wat Fall , een film die het verder niet van zijn voorspelbare drama, zwakke acteerwerk en onsubtiele script moet hebben, de moeite waard maakt. Ondertussen probeert scenarist en regisseur Scott Mann ( Bus 657 ) nog iets zinnigs te zeggen over de huidige generatie tieners die te veel bezig is met likes op hun Instagramberichten. Maar ook dat soort satire voelt wat vlak aan. Fall is vooral sterk als pretentieloos vermaak dat kijkers de stuipen op het lijf jaagt.
Fall, vanaf 1 maart 2023 op Netflix
Ontvang elke werkdag de beste kijktips met de Avondeditie-nieuwsbrief